Sunday, March 10, 2019

TVDW 10/03/2019 - Polle Eduard - De vogel is gevlogen (1979)


Wat doe je als je een citytrip doet naar Eindhoven, de plaats waar Philips de cd uitvond? Je koopt er wat vinyl, natuurlijk. Waaronder een geweldige plaat op het Philips-label, "Brubeck Time" van de Dave Brubeck Quartet. Uit 1955 - en een pareltje. Philips bracht de cd-speler trouwens op de markt op mijn verjaardag, 1 oktober (1982) - maar dit terzijde.

"Hey Meta meid hebbie effe even tijd? Zodat ik jou kan versieren." Ik dacht altijd dat Polle Eduard in de openingszin van zijn hit Ik Wil Jou verwees naar een meta-meid, zoiets als een mega meid, een geweldig meisje. Maar het blijkt een voornaam te zijn. Soit, met dat nummer heeft hij al twee keer nét naast de tvdw gegrepen, elf jaar geleden toen mijn zoon zijn eerste schoolliefje had en een tweede keer toen hij twee jaar later een cd voor haar maakte met zijn lievelingsliedjes (klik op de Polle Eduard tag onderaan voor de verhaaltjes).

Polle's lied behoort intussen tot het canon van ons gezin, dus ik was blij dat ik 's mans plaat "Polle" in Eindhoven op de kop kon tikken. Ik las pas achteraf dat Polle voor zijn solo-succes nog deel uitmaakte van de band Tee Set (Ma Belle Amie), en zelfs dat hij in de jaren zeventig ook heel wat hits schreef voor Nico Haak (waaronder Is je moeder niet thuis). Nou! Op het album staan buiten Ik Wil Jou (wat fantàstisch blijft) nog heel wat andere fijne Nederpop-nummers, waarvan de tvdw duidelijk de signatuur draagt van medeschrijver en -producer Peter Koelewijn.

Labels: ,

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/a4ijfu

8:21 AM  

Post a Comment

<< Home