Thursday, February 28, 2019

TVDW 24/02/2019 - Sly & the Family Stone - Spaced Cowboy (1971)


We zijn 737 posts ver - hé dat is een Boeing! - en ik al die jaren heb ik ongetwijfeld talloze keren de woorden groove en vibe laten vallen. Ze horen bij muziekbesprekingen als Samson bij Gert, maar ze zijn erg moeilijk te definiëren. Een song met een geweldige groove, een album met een heerlijke vibe: iedere muziekliefhebber weet wat ermee gezegd wordt, maar het omschrijven is niet eenvoudig.

't Is maar een random bedenking hoor, wees gerust dit is niet de start van een paginalang traktaat. Maar ik moest er aan denken toen ik "There's a Riot Goin' On" opzette. Als er één plaat is die volledig is opgetrokken uit en ondersteund wordt door grooves en vibes, is het deze wel. Ik ken zelfs weinig voorbeelden van albums die haast uitsluitend op die twee elementen steunen. De songs zelf? Die zijn erg sketchy en rafelig, het lijken wel improvisaties en jams, en heel wat lyrics zijn nauwelijks te verstaan. Ik had me graag als vlieg aan de muur in de studio verschanst om te kijken hoe de songs tot stand kwamen (en wie besliste om welke versies aan het album toe te vertrouwen).

"There's a riot going' on" is typisch zo'n plaat die in de naslagwerken à la "Hundred Albums you must hear before you die" staan. Ik ken de mythische status en ik weet bv. nog dat Steve Wynn me ooit toevertrouwde dat ze bij zijn all time favourites hoort. Maar tot enkele weken terug had ik 'm nooit gehoord. Nu heb ik hem, dankzij een vinyl exchange op Schiphol Airport, in mijn bezit. En wat blijkt: hij lost alle verwachtingen in. Hij is met weinig te vergelijken, of het moet met Shuggie Otis zijn - die heeft ook ooit zo'n groovy album gemaakt. "There's a Riot Goin' on" is nota bene ook een van de eerste platen waarop een ritmebox te horen is. En onder meer Ike Turner en Bobby Womack spelen er ergens op mee. Now let's funk!

Labels:

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/w81yxp

2:55 AM  

Post a Comment

<< Home