Wednesday, February 24, 2010

TVDW 21/02/2010 - The Knack - Frustrated (1979)



Walking on thin ice? Ice Ice Baby? Cold as ice? Wou ik de thematische kaart trekken, dan maakte een van deze songs kans, na drie dagen rijden op het Oostenrijkse ijs met een Audi A5 Sportback.

Maar toch liever een kleine in memoriam. Voor Willie Mitchell, de legendarische soulproducer die zulke fantastische platen maakte samen met Ann Peebles en Al Green (en in wiens studio ook Axelle Red ging opnemen)? Mitchell stierf inderdaad begin januari, en daar werd schandalig weinig ruchtbaarheid aan gegeven.

Maar neen, we staan stil bij het te vroege heengaan van Doug Fieder, zanger en songschrijver van het onsterfelijke My Sharona. Samen met Highway to Hell moet My Sharona een van mijn eerste singletjes van het 'hardere' werk zijn geweest. Ik heb het steeds een dijk van een nummer gevonden. Wat een tempo en energie straalt de song uit. Wat een superbe riff, wat een straffe gitaarsolo. Hoe heerlijk 'cocky' brengt Fieder de tekst - inclusief die stotterende zanglijn (misschien omdat mijn zoontje stottert dat ik hier een boon voor heb). Wat een geweldige productie van Mike Chapman, die net als bij Blondie zorgt voor een machtige mix van gitaren, new wave en powerpop. En die hoes, met dat lekkere wijf in haar spannend wit onderlijfje! Petite histoire: die meid op de hoes was wel degelijk de echte Sharona waarover Fieder zong. Zijn jeugdliefde zou later een immobiliënbedrijf starten aan de westkust (not very rock 'n roll), maar ze was aan zijn zijde toen hij stierf. Pas jaren later stelde ik vast dat niet enkel My Sharona, maar ook de bijhorende langspeler Get the Knack heel wat pareltjes bevatte. Zoals de slotsong Frustrated.

http://www.sendspace.com/file/vijh9k

en als bonus de allereerste demoversie van wat later zo'n classic zou worden. Embryonaal, maar wel boeiend:

http://www.sendspace.com/file/cik4ve

Labels: , , , ,

3 Comments:

Anonymous zinnerboy said...

Ik hoorde My Sharona een week of 2 geleden nog op de radio en dacht toen : "Daar moet ik eens een akoestisch jasje trachten rond breien en kijken wat het geeft". Eh voilà : de auteur zelf geeft nu aan hoe dat zou moeten gebeuren. Dat hij moge rusten in vrede. Op mijn levenslange bewondering kan hij rekenen.

4:51 AM  
Blogger Shamrockske said...

toen ik de titel zag, dacht ik eerder aan een "frustrerend" persoonlijk projectje ......

10:08 AM  
Blogger P. Leno, Brussel said...

@ Shamrockske, met een Audi A5 sportcar 3 dagen rondracen op het ijs in Oostenrijk is inderdaad zwaar frustrerend

10:05 AM  

Post a Comment

<< Home