Monday, January 04, 2010

TVDW 03/01/2010 - Vic Chesnutt - In my way, yes (2003)



Traditioneel is het een muziekmagere periode, de kerstvakantie, maar ik heb de afgelopen week toch een klein eerbetoon aan Vic Chesnutt, overleden op kerstdag op amper 45-jarige leeftijd, onze huiskamer ingestuurd. Ik ben zelfs in de garage gaan snuisteren in een paar grote kaften, om mijn interview met de man op te delven en te herlezen. Het was in de lobby van de AB, op een oktoberdag in 1998 (nota bene in dezelfde maand waarin ik het slechtste concert éver zag - dat van de Fun Lovin' Criminals in Gent - maar dat is een ander verhaal). Het gesprek met Chesnutt, naar aanleiding van de met Lambchop opgenomen plaat 'The salesman & Bernadett' werd een erg leuke babbel, waarin een aan de rolstoel gekluisterde Chesnutt met een ontwapenend charme sprak ("ik wil wel een song over mijn handicap schrijven, maar ik vind niet zo meteen iets dat op 'rolstoel' rijmt") en waarin hij zijn frustratie deelde dat alle Amerikanen denken dat de beste frietjes uit Frankrijk, en niet uit België komen.

Op elk van de drie albums die ik van Chesnutt in huis heb, staan wel enkele bloedmooie liedjes. Maar de tvdw, de slotsong van de cd Silver Lake, is het allermooiste. RIP, Vic.

http://www.sendspace.com/file/vpk5pt

en nog een tweede, haast even mooie song, ditmaal uit het album Ghetto Bells:

http://www.sendspace.com/file/vs6pz9

Labels: ,

5 Comments:

Blogger Shamrockske said...

FLC !
I was there !

6:58 AM  
Blogger Sven said...

Tja, jammer dat zo iemand eerst moet sterven voor hij wat meer gehoord wordt (bedoel niet door jou hé...)
Zijn liedjes zijn inderdaad zeer mooi, en het zal toch wel een gemis zijn dat hij er geen nieuwe meer zal maken (wat een geluk dat hij vorig jaar nog 2 cd's uitbracht... alsof hij het wist, en dat was misschien ook wel zo, getuige "Flirted with you all my life" op "At the dusk")

12:14 PM  
Blogger P. Leno, Brussel said...

Tiens, FLC, ik was daar ook ! Dan heb je de twijfelachtige eer om aanwezig geweest te zijn bij de 2 slechtstse concerten die ik ooit zag, namelijk FLC en 50 Cent, wat ik zo mogelijk nog slechter vond.

10:50 AM  
Blogger P. Leno, Brussel said...

Het geval Chesnutt is overigens zeer tragisch. Hij had toch genoeg rijke om niet te zeggen stinkend rijke vrienden zoals Michael Stipe die zijn medische kosten hadden kunnen betalen ? Nee, blijkbaar kon dat niet. Intriest !

10:53 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Tragisch is het, die Chesnutt. Leek mij ook een juiste kerel.
Wat FLC betreft : ik was er niet, maar ik zit mij nu wel suf te peinzen over het slechtste optreden dat ik ooit heb gezien en ik kan mij zo niet meteen een echt ergerlijk concert voor de geest halen.

6:54 AM  

Post a Comment

<< Home