Sunday, June 15, 2008

TVDW 15/06/2008 - Death Cab for Cutie - Grapevine Fires (2008)


Over de liefde. Mijn zoon van zeven is verliefd. Hij gaf het vorige week aarzelend toe, blozend en zich in het bedkussen wentelend van gêne. Niemand mocht het weten, zelfs mama of de twee zussen niet. En donderdag moesten we met ons tweeën even praten, afgezonderd van de nieuwsgierige oren van grote zus, omdat hij me zijn Grote Plan wou ontvouwen. Mannen onder elkaar, dat soort dingen. Hij had een tekening gemaakt om het haar kenbaar te maken: een groot rood hart met links en rechts ervan de twee initialen, ingepakt in een zelfgemaakte enveloppe waarop hij had geschreven: "van Bram aan Nora - aan niemand vertellen". Toen ik later op de avond de oudste zus naar de muziekles bracht, ging hij mee om even verderop de liefdesverklaring in de brievenbus van de genaamde Nora te droppen.
De volgende dag ging ik hem namiddag van school halen en werd getrakteerd op een festijn van glunderende blikken. Van hem, naar mij. Van hem, naar haar. En van haar, naar hem. Vlinders vlogen in grote zwermen in de lucht, de horizon kleurde roze en in de verte hoorden we honderden strijkers. Onbetaalbaar.
En guess what? Van het geheim bleef nog weinig over. Nora had de waarschuwing op de enveloppe in de wind geslagen en had meteen haar vriendinnen ingelicht. Typisch vrouwen. En Bram wou alles nog wel geheim houden, maar versprak zich in zijn enthousiasme eerst tegenover zijn grote zus, en een kwartier later ook nog eens tegenover mama. Het allesverterende vuur van de verliefdheid woedt in hem, ocharme.

Wat dat te maken heeft met de tvdw? Bitter weinig, maar ik wou de anecdote toch even schetsen. Er had trouwens best een tvdw uit voort kunnen vloeien. Zaterdag liet ik het in deze omstandigheden gepaste "Ik wil jou" van Polle Eduard door de boxen schallen, en de kinderen zongen vrolijk mee.

Maar Polle moest de duimen leggen voor Death Cab for Cutie. Indie-rock lievelingen wiens vorige cd, Plans, het tot mijn eindejaarslijstje haalde. Ook bij de nieuwe cd Narrow Stairs is het weer genieten van de perfecte teksten en de mooi in elkaar geknutselde popnummers. Trouwens, wacht eens even: best een erg romantische song, die tvdw, dus er is toch een link.
Lang leve Nora.

http://www.sendspace.com/file/8srxj5

Labels: ,

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Bram brengt me op ideeën. Hij heeft het er zo te lezen succesvol van afgebracht.

Knappe track. Nodigt me zeker uit om meer van Death Cab for Cutie te beluisteren. Voorlopig ken ik enkel de bekende singles.

11:31 AM  
Blogger Shamrockske said...

Ocharme die jongen

12:05 PM  
Blogger DDay said...

Koop, als jij en de kids een extra meebruller willen: http://www.patatjemetal.nl/MP3/bit_1-verliefd-lolly.mp3
Ik kan je de fulltrack wel eens doorspelen :-)

En voor Bram: proficiat! Mocht het op niets uitdraaien, Julie is (voorzover ik weet) nog vrij.

PS: Polle krijgt binnenkort ook een spin. Eerst nog die rondborstige diva een beurt geven.

1:29 AM  
Blogger Koop said...

Julie: een goede partij if ever I saw one, ik zal het hem melden. Maar voorlopig vertoeft hij nog op Cloud Nine. Tijd dat de vakantie er aankomt, voor een afkoelingsperiode.

Patatje rules, natuurlijk. Full track zie ik wel opduiken op een van je home made FUCK Holland compils.

En rondborstige diva voor Polle: de logica moet gerespecteerd worden, niet?

2:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

Een zeer gepaste soundtrack bij deze love story. Wat is het leven zonder de liefde ? Bram weet het al.

4:12 AM  
Blogger Koop said...

wat het leven is zonder liefde?
De vraag van 6 miljoen.
Ik zou zeggen: heel wat simpeler :-)

4:24 AM  

Post a Comment

<< Home