Monday, June 02, 2008

TVDW 01/06/2008 - Nona Hendryx - Steady Action (1983)


Beetje windstil qua muziek, dan maar teruggrijpen naar een van de fijnste muzikale momenten van de laatste weken: die herontdekking van 'Nona', het album dat Nona Hendryx - ooit een van de drie van Labelle - opnam met schoon volk als Laurie Anderson, Tina Weymouth van Talking Heads en het producersduo Bill Laswell en Michael Beinhorn, ofte Material. Jammer van mijn intussen flink beduimeld vinylexemplaar, maar de plaat is nooit op cd uitgebracht. Houdt me niet tegen om dit heerlijke reggae-soulnummertje te plugggen, inclusief de erg rare intro en de krachtige backing vocals.

http://www.sendspace.com/file/pdb2lq

Labels: , , , ,

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Nona. Die plaat begon met een zeldzaam goede opener. De groove en feel van Transformation zette de toon voor een héél sterke plaat, die een voor die tijd zeer aparte, zuivere en transparante sound had. Het zat 'm vooral in die legendarische ritmesectie waar de synths eerder spaarzaam tierlantijntjes rond bouwden. En dan die stem natuurlijk. Eigenaardig dat ze wat in de vergetelhoek geraakt is. Dat heet 'binnen zijn' zeker...

12:05 AM  
Blogger DDay said...

Binnen zijn, Zinnerboy? Ik weet het niet, laatste dat ik hoorde was dat Labelle terug bij elkaar was en met Lenny Kravitz als producer in de studio zitten. Maar ja, dat kan natuurlijk ook gewoon voor de lol zijn.

Nona solo is pas bij mij in de aandacht gekomen dankzij de LP Female Trouble, met daarop Baby Go-Go, een van de betere composities van Joey Coco.

Maar als ik nu de liner notes lees van die plaat: Peter Gabriel, Dan Hartman, George Clinton, Mavis Staples, Jimmy Jam, Terry Lewis, Jellybean Johnson, Jerome Benton... dan moet ik die toch eeens van vinyl proberen te rippen :-)

3:02 AM  
Blogger Koop said...

"transformation" was eigenlijk de opener van de b-kant, op de a-kant was het B-boys en dan het machtige Keep it confidential (waarna de luisteraar al uitgeteld op het canvas lag). Nona heeft inderdaad een geweldige sound en klinkt mijns inziens minder gedateerd dan de platen die volgden, en die meer in het straatje van SOS Band en JJackson's Rhythm nation zaten qua sound.
LaBelle samen met Kravitz?? Woouw, dat kan vuurwerk opleveren. Hopelijk wordt het wat beter dan Kravitz zijn laatste vier, vijf platen, want die man is diep gevallen.
Trouwens, dday, wie is Joey Coco?

1:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Weer gepakt op de gaten die de onverbiddelijke Mister Time maakt in mijn bovenkamer... Het was natuurlijk het magistrale (en qua groove aan Transformation verwante) B-Boys dat de toon zette. Verdorie, in het vervolg moet ik er toch nog eens de plaat zelf bij nemen alvorens ik mij aan een comment waag op het blog van Koopipedia. Maar ik kan het uitleggen : ik heb Transformation destijds zovéél gedraaid dat het mijn virtuele plaatopener werd ;-). Even googlen leert mij tenslotte dat er een best-of CD van Hendryx verkrijgbaar is waar de klassiekers van 'Nona' op staan. Ik kijk er naar uit wat Kravitz met deze dame onderneemt.

2:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

I sweat ...

3:09 PM  

Post a Comment

<< Home