Sunday, April 13, 2008

TVDW 13/04/2008 - Hipsway - The Honeythief (1986)



Per jaar doe ik een handvol keer mee aan een muziekquiz. Geflankeerd door mijn trouwe companen Hans en Stefan treden we aan onder de ronkende naam Detroit Breakdown. Voor wie onbekend is met het fenomeen muziekquiz: het is een gebeurtenis met een schrikwekkend hoog nerd-gehalte: een overwegend mannelijk, veelal met kaalheid en overgewicht kampend publiek dat in een aftands gemeentezaaltje bij elkaar komt om een avond lang naar fragmentjes te luisteren en zich voor het hoofd te stoten als deze of gene song of uitvoerder niet herkend wordt. Nerdy but fun. Trivialer kan haast niet.
Maar ach, je moet iets met je leven.
Afgelopen zaterdag belandde Detroit Breakdown op de Greighties Quiz in Wilrijk. Als vierde man werd onze supersub Joris van de bank gehaald. We zijn alle vier kinderen van onze tijd, wat wil zeggen dat qua muzikale kennis de jaren tachtig ons toch net nog iets beter liggen dan de andere decennia. De zaal had een hardnekkige 'puttekesgeur' maar voor de rest werd een heerlijke avond. De samenstellers hadden een goede mix gevonden tussen bekend en onbekend; ik herinner me welkome passages van Aztec Camera, Gemini, BB&Q Band, Peter Godwin, Haircut 100 en Daryl Hall's Dreamtime. Onze ploeg was goed op mekaar ingespeeld, want ook tracks van Mai Tai, Bauhaus en Mylène Farmer werden probleemloos ontmaskerd.
Zo'n avond levert ook altijd enkele momenten van 'gezellige frustratie' op. En hier kruipt de tvdw in het verhaal. Dat ik de song van Rush niet herkende, tot daar. Dat ik niet meer wist dat Une Fille de Tous les Pays een hitje was voor Linda de Souza, ook dat viel te vergeven. Maar toen 'the Honeythief' opdook in de lijst, stokte het geheugen op een onvergeeflijke manier. Pas een paar minuten later, tijdens de plaspauze, viel me de naam Hipsway te binnen. Te laat natuurlijk. Grrr. En dat terwijl ik de groep nota bene ooit aan het werk zag in Vorst, als voorprogramma van Simple Minds. Hipsway kwam uit Schotland, de kerels maakten twee albums maar scoorden enkel met The Honeythief (top 20 in de VS), waarna de bassist van de groep Texas zou oprichten. In al zijn gedateerdheid best een leuk nummertje, dat 'Honeythief'.
Oh ja, we eindigden in Wilrijk 7de op 30 ploegen, verre van slecht. En de avond leverde ons een heuse strijdkreet op. Spoel terug naar 1983, naar Flesh for Fantasy en naar de manier waarop übermacho Billy Idol de in leder getooide gebalde vuist in één verticale beweging van boven naar beneden haalt. Intussen met opgetrokken lip 'Flesh!!' uitroepend.
Nerdy but fun.


http://www.sendspace.com/file/oo27kp

Labels: , , , , , , , , , , ,

4 Comments:

Blogger DDay said...

FLESH!
http://dbreakdown.blogspot.com/2008/04/flesh.html

1:37 AM  
Blogger Shamrockske said...

da hazelippekeuh .... ik zie je al staan.

4:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

"Face to face
And back to back
You see and feel
My sex attack"
Altijd geweten dat er een viespeuk achter deze blog zat...

5:20 AM  
Blogger Koop said...

Ik geef toe, Zinnerboy, qua lyrics zijn deze vier lijntjes nog beter dan de hele Dylan-cataloog. Respect voor Stevens en Idol! Wiki zegt dat Rebel Yell in amper drie dagen opgenomen werd. Dat verklaart ook veel natuurlijk....

5:24 AM  

Post a Comment

<< Home