Sunday, February 19, 2023

TVDW 19/02/20223 - Logic System - Person to Person (1981)

 

TVDW 945. Heel wat mogelijkheden deze week. Ik heb een boon voor de melodieuze eighties synthpop van Icehouse, wiens debuut deze week op de draaitafel belandde. Ik spitste de oren toen Don Covay's erg funky versie van Money (that's what I want) voorbijkwam. Ik vond de Duitse postpunk rarity Bernward Büker Bande (een vondst waar ik onlangs, al crate diggend, toch niet aan kon weerstaan) wel wat hebben.

Maar eerlijk is eerlijk, de enige die de 'topper van de week' rechtmatig kon claimen, was dit keer zonder twijfel Hideki Matsutake. De man werd als synth programmeur het vierde lid van Yellow Magic Orchestra genoemd en bracht onder de naam Logic System boeiend eigen werk uit. Begin jaren tachtig bracht hij in een tijdsspanne van amper 16 maanden drie albums uit, die ook in Europa een distributiedeal kregen. 

"Logic", het debuut van Matsutake, ontdekte ik als tiener toen ik het album ontleende bij de lokale bib - ongetwijfeld geïntrigeerd door het cover artwork. Het was, samen met Vangelis' "Chariots of Fire, vermoedelijk mijn belangrijkste kennismaking met elektronische muziek. Op basis van "Logic", dat ik ongetwijfeld op cassette opnam, kocht ik later "Orient Express", het derde album van de man. Logic bleef in de daaropvolgende jaren, en beslist toen ik terug met vinyl verzamelen begon, op mijn Graag Goedkoop Scoren wishlist staan. Tot warempel een muziekvriendje van om de hoek in Ruisbroek 'm bleek te verkopen. Nou! Vandaar dat nu, meer dan 40 jaar later, de me zo vertrouwde klanken opnieuw door de boxen schallen. Ik vind het album nog steeds even betoverend, van de soms op dark wave compilaties opduikende track Unit tot de speelse, aan YMO schatplichtige tracks Domino Dance en Talk Back. En met de tvdw als kroon op het werk, meteen de eerste nominatie voor Matsutake. About time!  

Labels: , ,

2 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=MEn0KX1APs4

11:51 AM  
Blogger Shamrockske said...

't is blijkbaar Don CovAy ;)

6:24 AM  

Post a Comment

<< Home