Sunday, February 05, 2023

TVDW 05/02/2023 - Freedy Johnston feat. Susanna Hoffs - That's life (2022)

TVDW 943. En de derde voor Freedy. Goed dat vriend Nico nog opgelet heeft en me wees op het bestaan van "Back on the road to you", de negende plaat van de man - en eentje die vrij geruisloos op de wereld werd losgelaten.

Ik heb me er deze week mee geamuseerd, het was een erg fijn wederhoren met een man die bij mij in de bovenste schuif ligt, met name dan door zijn eerste vier platen. En door het concert dat Nico en ik bijwoonden, in de N9 in Eeklo - Google leert me dat dat in maart 2002 (!) was. Freedy is een pure songschrijver, die de kunst verstaat om sterke verhalen te vertellen. Vaak kleine verhalen, met een twist, met zinsnedes die klaar en helder zijn en toch genoeg mysterie hebben en ruimte laten voor interpretatie. 

Het nieuwe album lijkt net iets poppier en licht vergeleken met sommige van zijn vorige platen. Een van de beste nummers, There Goes A Brooklyn Girl, lijkt wel van Lou Reed (als je Freedy's hogere stem even wegdenkt), een ander hoogtepunt is Madeline's Eyes, een countrysong over een robotvriendinnetje (yeah you read it right). 

De tvdw houdt een plaatsje vrij voor een van mijn crushes, miss Susanna Hoffs. Freedy hoorde haar ooit niet een maar twéé van zijn nummers live coveren (The Lucky One en The Mortician's Daughter, voor wie het wil weten). Aimee Mann en Susan Cowsill (van The Continental Drifters) zingen op twee andere songs mee. Dat de tvdw uiteindelijk naar That's Life gaat, heeft te maken met het feit dat mijn vader deze week 90 jaar zou zijn geworden - en de tekst alludeert daar ongewild ook op.  

Well there's a momentWhen you're bornAnd there's a momentWhen you're not here anymoreBetween there are shadows and bright sunshineHey, that's life


Labels:

3 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=G05DoIxwMCc

12:19 PM  
Blogger Shamrockske said...

Hail Hail to the pancake life!

11:24 PM  
Blogger Koop said...

Zo is dat 'Sham - en wij weten het!

11:45 AM  

Post a Comment

<< Home