Thursday, December 29, 2022

TVDW 25/12/2022 - The Jeremy Days - Julie Thru The Blinds (1988)

 

Nu volg ik het nauwelijks nog en is het mijn zoon die me wijst op de namen van grote producers die de verbindende factor zijn bij belangrijke (hiphop of andere) platen van het moment, maar er was een tijd dat namen van producers voor mij haast even belangrijk waren als de artiesten zelf. Ze waren een kwaliteitsmerk, stonden voor een bepaald geluid. Te zeggen dat Clive Langer en Alan Winstanley het geluid van de jaren tachtig bepaalden, is ongetwijfeld teveel eer - maar ze boetseerden toch aardig mee aan hoe dat decennium uiteindelijk klonk. Hun naam vind je terug op een mooie staalkaart van de popmuziek uit die tijd: Madness, Lloyd Cole, Elvis Costello, Teardrop Explodes, Style Council, Aztec Camera - tot zelfs en Bowie (circa Absolute Beginners).

Langer en Winstanley zijn ook de producers van dienst op het debuutalbum van The Jeremy Days, dat vriend Hans me een paar weken terug cadeau gaf. De band uit Hamburg klinkt er wat op als The Commotions, en op de betere tracks - waaronder de tvdw - doen ze me ook onwillekeurig denken aan Danny Wilson (wiens debuutplaat "Meet Danny Wilson" een van die al te zelden bewierrookte albums uit de eighties is).

Labels: , ,

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=YMn5KqGPN9k

11:57 AM  

Post a Comment

<< Home