Tuesday, August 16, 2022

TVDW 14/08/2022 - Olivia Newton-John - Carried Away (1981)

 

Natuurlijk had hier ook een tvdw van Kraftwerk kunnen opduiken. Het concert van de Duitse synthesizerpioniers op de Lokerse Feesten stelde immers allerminst teleur. Koel, bestudeerd, afgemeten - ja, natuurlijk, dat kon je verwachten van de groep die zo sterk afgelijnd nummers componeert. Ook de visuele show was gebouwd rond symmetrie en geometrie, synchroon lopende tot de verbeelding sprekende beelden die zowel futuristisch als retro aanvoelden. 

Maar voor de tvdw sta ik toch liever stil bij het heengaan van Olivia Newton-John. Niet dat ik de grootste fan ben, maar in mijn allereerste ontluikende muziekjaren was ze incontournable. You're the One That I Want was een van mijn allereerste singletjes en haar poster sierde mijn jongenskamer, en met Xanadu werkte ze daarenboven nog eens samen met ELO, een groep die me nauwer aan het hart lag dan ONJ zelf. 

Bij Olivia had ik altijd het gevoel dat ze op de toppen van haar tenen moest staan om de stoeipoes uit te hangen. Eigenlijk was ze een girl next door, die wat teveel haar best deed om toch maar sexy te zijn. Ook vocaal kon ze me niet altijd overtuigen - zeker als ze ijl en schreeuwerig de hogere registers opentrok kwam ze storend over (voor mij althans). Beter was ze in de tragere nummers, zoals in de mooie cover van Boats Against The Current (van Eric Carmen), in Talk it over (daarna een hit voor Grayson Hugh) en in de tvdw, een nummer dat geschreven werd door Barry Gibb van de Bee Gees, samen met Albhy Galuten. Die laatste was niet enkel een van de vaste schrijfpartners van Gibb, hij zou ook de eerste zijn die een commerciƫle drumloop op plaat kreeg (op Stayin' Alive).

Labels: ,

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Ik stuitte net op een mooi filmpje op Youtube waarin perfect uitgelegd wordt waarom Olivia zo'n geweldige zangeres was:

https://www.youtube.com/watch?v=7LRU4p-TNcY

4:27 PM  

Post a Comment

<< Home