Sunday, July 10, 2022

TVDW 10/07/2022 - Billy Squier - Emotions in Motion (1982)

 

Aardig Chic-concertje meegepikt woensdag, in de schaduw van het Atomium. Dat het aardig en niet geweldig was, had vooral te maken met het feit dat ik Nile Rodgers en zijn Chic Organisation inmiddels al voor de derde keer zag. De vakkundig afgewerkte maar routineuze set en de weinig subtiele egotripperij waren behoorlijk déjà-vu, maar dat doet natuurlijk geen afbreuk aan de geweldige string of hits die de man en zijn uitstekende band op het publiek afvuurde. My Feet Keep Dancing en Bowie's Modern Love zaten in de set (dat was zeven jaar op de Lokerse Feesten niet het geval), voor de rest zat er geen tvd- momentje in dit keer.

Dan maar naar Squire, de man die begin jaren tachtig voor eventjes America's next guitar hero was. Het album "Emotions in Motion" staat al een tijd redelijk anoniem in de kast, maar ik was aangenaam verrast toen ik 'm quasi bij toeval een draaibeurt gaf. Vooral de titeltrack blijft overeind, een potige groove van een song die - niet toevallig - wat steun krijgt van Freddie Mercury en Roger Taylor. Dat hij een 'Queen'-feel heeft die dicht aanleunt bij wat met name Taylor in die tijd ook schreef, is niet zo ver gezocht. Squire nam het album op in dezelfde studio en met dezelfde producer ('Mack') als die van Queen, in de periode dat de groep er "Hot Space" opnam. 

Nog een leuk weetje over Squire? De man zou een paar jaar na deze single de song Rock me Tonite opnemen, waarvan de video inmiddels geboekstaafd staat als een van de slechtste uit de popgeschiedenis. Ik voeg 'm toe in de comments :-)


Labels: , ,

1 Comments:

Blogger Koop said...

de tvdw https://www.youtube.com/watch?v=5R_kdZNqV04

en Rock Me Tonite https://www.youtube.com/watch?v=WZvl2aqIyNg

2:08 PM  

Post a Comment

<< Home