Sunday, December 29, 2019

TVDW 29/12/2019 - The Meters - Africa (1974)


Hoe sommige volkomen triviale momenten je bij blijven. Ik herinner me nog het moment dat ik "Freaky Styley" van de Red Hot Chili Peppers voor het eerst zag ik liggen, bij de ontleendienst van de Heusdense bibliotheek. Geïntrigeerd door de hoes nam ik de plaat naar huis om er een mix van hiphop, spijkerharde funk en grappige onzin (Yertle The Turtle!) te ontdekken. Iets wat met niets te vergelijken viel. Datzelfde jaar zag ik de groep ook optreden, op tv weliswaar, op het Duitse Rockpalast. Wat een wilde show brachten ze (ook te vinden op YouTube - tik bijvoorbeeld Jungle Man Loreley 1985 in, en kijk hoe jong ze er allemaal uitzien). In de bissen kwam George Clinton mee jammen; Clinton die aangezocht als producer voor "Freaky Styley", nadat Kiedis' eerste keuze, Malcolm McLaren, het hazenpad had gekozen.

Het was fijn om te zien hoe de Chili Peppers in de daaropvolgende jaren, die zowat samenvielen met mijn universiteitsjaren, een hoge vlucht namen. Eerst met opvolger "The Uplift Mofo Party Plan", de plaat die de band ook naar de AB bracht. Ook dat optreden, 17 februari 1988, herinner ik me nog goed (al wist ik niet meer dat ze, zoals setlist.fm me leert, Back in Black van AC/DC én Heartbreaker van Led Zeppelin én Anarchy in the UK van de Sex Pistols coverden). Amper vier maanden later, na het beëindigen van de tour, stierf gitarist Hillel Slovak aan een overdosis.

Op "Mother's Milk", dat een jaar later uitkwam, verwerkten de RHCP's de dood van Slovak in de single Knock me Down. Het werd een gigantische hit... in onze faculteitscafé Politika. Ik had in dat jaar het plan opgevat om een Top 100 te laten samenstellen door de medestudenten en herinner me nog dat naast de usual suspects (The Cure, Pixies, The Doors, Smashing Pumpkins) ook Knock Me Down stond te blinken, zelfs in de top 10.

De rest van het RHCP-verhaal is bekend. In 1991 volgde eindelijk de grote doorbraak, met het door Rick Rubin geproducete "BloodSugarSexMagik", acht jaar later gevolgd door die tweede uppercut, "Californication." Dit jaar bracht bassist Flea zijn autobiografie uit, waarin hij met veel liefde praat over zijn eerste jaren in de band, aan de zijde van bloedbroeder Hillel Slovak. Ik moest er aan terugdenken toen ik deze week Spotify op shuffle mode zette en Africa van The Meters voorbijkwam, de song die de Peppers op onnavolgbare manier coverden, zeg maar interpreteerden, op "Freaky Styley". Ze herdoopten de song, op aanraden van producer Clinton, tot Hollywood, maar lieten de funky ruggengraat van intact. En The Meters zelf? Wel, het viertal uit New Orleans is intussen genoegzaam bekend als een van de grondleggers van de funk. Triviaal weetje: Sissy Strut, vermoedelijk hun bekendste nummer, was de eerste song die Nile Rodgers en Bernard Edwards ooit samen speelden, enkele jaren voor ze Chic oprichtten.

Labels: ,

3 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/neaxg3

12:47 AM  
Blogger Cynthia Padilla, J.D. said...

Wonderful background story! I need to revisit Freaky Styley. I'm more familiar with their cover of "If You Want Me to Stay" (Sly & the Family Stone).

What do you think of RHCP's cover of "Love Rollercoaster?"

3:53 PM  
Blogger Shamrockske said...

't stukje van RHCP in de canvas popavond gezien?

11:12 PM  

Post a Comment

<< Home