Thursday, September 05, 2019

TVDW 01/09/2019 - Neal Casal - Detroit or Buffalo (1995)


Ik zou het moeten nakijken (wat ik niét ga doen) maar ik denk niet dat er albums zijn waaruit ik, in de 14 jaar tijd dat deze blog nu al draait, drié tvdw's plukte. Het zegt iets over "Fade Away Diamond Time", dat debuut van Neal Casal. Het moet zowat mijn favoriete Americana plaat zijn, plus eentje die vermoedelijk in mijn top 20 van Desert Island Albums belandt. De aanleiding voor deze derde tvdw is natuurlijk Casals schielijk overlijden, amper 50 jaar oud.

Het doet me altijd wel wat als persoonlijke favorieten als Zevon, Gordon Downie en nu Casal, het loodje leggen. Raar, want die mensen ken ik natuurlijk persoonlijk niet. En toch is er door de jaren heen een soort van band. Bij Casal was die er vooral bij zijn eerste drie platen. Nadien volgde ik hem wat minder. Hij dook op bij Ryan Adams' begeleidingsband The Cardinals, in de band van een van de Black Crowes broertjes en bij een soort Grateful Dead-achtige psychedelische jam band. Het was trouwens bij die Cardinals dat ik hem ooit live zag. Hij trad op als support act voor Ryan Adams, waarna hij een tweede maal op het podium kwam als sidekick van Adams zelf. In het Koninklijk Circus was, 5 oktober 2006. Het was toevallig ook meteen mijn laatste stukje rockjournalistiek: een kort concertverslag - er was natuurlijk weer nauwelijks plaats voor - in het Nieuwsblad.

Als tvdw ben ik wel haast verplicht om het majestueuze Detroit or Buffalo te kiezen. Omdat twee andere sterkhouders van het album "Fade Away Diamond Time" al opgesoupeerd zijn bij vorige tvdw's, ja. Maar ook omdat het een geweldige cover blijft - de enige op de plaat - en eentje waarbij je de bevlogen, gloedvolle stijl van Casal in al zijn glorie kunt horen.

Labels:

1 Comments:

Blogger zinnerboy said...

Het blijft een weergaloos nummer. Een zeer te betreuren verlies.

2:01 AM  

Post a Comment

<< Home