Sunday, July 21, 2019

TVDW 21/07/2019 - Cycle V - Blood from a Stone (1984)


Een weekje Frankrijk, nou, daar wordt een mens niet vrolijk van. Toch niet op muziekgebied. De radio-uitzendingen lijken wel een opbod in middelmatigheid en slechte smaak. Gelukkig was er nog dat platenzaakje in Rouen, waar ik drie plaatjes kon op de kop tikken. Eentje ervan was die eenmalige samenwerking tussen Giorgio Moroder en Philip Oakey van Human League. Na thuiskomst en een eerste luisterbeurt viel hij me danig tegen, moet ik toegeven. Ja, Together in Electric Dreams staat erop, maar voor de rest hoor je tenenkrullende lyrics (juist, die waren er op Together... ook al) zij aan zij met kitscherige keyboardpartijen. Om maar te zeggen dat Moroder ondanks zijn mythische status ook best wat stinkers in de lade heeft.

Gek hoe soms de tijd me duidelijk maakt dat Moroder toch klaar is voor een tvdw. Vorige week was er al die door Moroder beïnvloedde song van Blondie, en net voor het weekje Frankrijk kocht ik de soundtrack van Metropolis, de Fritz Lang-film die in gerestaureerde vorm in de jaren tachtig een soundtrack van Moroder kreeg. Met Freddie Mercury bracht hij Love Kills, de enige song uit die soundtrack die wat weerklank kreeg. Er staan nog wel wat aardige songs op de plaat, Here's My Heart, een epische electroballad van Pat Benatar voorop. Ook Jon Anderson leent zijn vocals aan een Moroder-song, net als tweederangszangers als Adam Ant (ja, hij!) en Billy Squier.

Een echt verborgen juweeltje vond ik Blood From A Stone van het mij onbekende Cycle V. Het blijkt geen echte groep te zijn, eerder een zoveelste vehikel van de Italiaan zelf, met guest vocals van een zekere Frank DiMino, frontman van de Amerikaanse hair metal band Angel. Moroder haalde de Cycle V-dekmantel nog een tweede keer boven, op een van die andere eighties-soundtracks van hem, Flashdance, al is die welbepaalde song een draak vergeleken met deze sfeervolle electro-synthpop tvdw.

Labels: , ,

1 Comments:

Blogger zinnerboy said...

Angel... ? Ook ooit nog een plaat van (mis)gekocht. Wel mooi dit. Doet me aan iets denken, maar ik weet niet wat.

12:29 AM  

Post a Comment

<< Home