Sunday, July 21, 2019

TVDW 14/07/2019 - Blondie - Heart of Glass (12" version) (1978)


Neen, het moeten niet altijd obscure songs zijn die het tot tvdw schoppen, toch? Afgelopen week scoorde ik de 12 inch van Heart of Glass in een kringloopwinkel. Het deed me nog eens beseffen wat een geweldige song dit wel is - vermoedelijk samen met Atomic en Rapture mijn favoriete Blondie-song. Google leert me trouwens dat dit, tegengesteld aan wat ik dacht, geen Giorgio Moroder-productie is. Moroder kwam pas twee jaar later bij Blondie, tijdens Call Me, al gaf Blondie wel toe met Heart Of Glass een doelbewuste poging te hebben gedaan om een euro-disco song à la Moroder en Kraftwerk te hebben willen maken. Vandaar de onderliggende discobeat en de drumcomputer die de song opstart (dezelfde die je ook hoort bij bv. Enola Gay, In the Air Tonight en Tears for Fears' Mad World). Net omwille van die disco ondertoon weigerde Clem Burke aanvankelijk om de track live te brengen. Raar, want zelfs ondanks de drumcomputer blijft 's mans drumwerk op dit nummer eenvoudigweg fantastisch.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home