Wednesday, June 19, 2019

TVDW 16/06/2019 - John Townley - You Bother Me (1979)


Sorry voor de wazige foto naast deze tvdw, maar er valt dan ook erg weinig te vinden over deze John Townley. Google geeft wel wat info, maar dan van het verkeerde soort. Er is namelijk nog een tweede Townley, eentje uit de folk hoek, die zelfs een plaat heeft op Spotify.

De Townley uit deze tvdw bracht amper twee platen uit alvorens in de mist te verdwijnen. Hij staat ergens vermeld in een biografie van Paul McCartney, omdat hij blijkbaar ooit rommelde met de vrouw van McCartney's sidekick bij Wings, Denny Laine. Verder: niets.

Nochtans staan de twee albums van Townley vol met prima melodieuze pop en softrock. Ik was er eigenlijk van overtuigd dat ik eerder al een nummer van de man getvdwd had (ja dat is een werkwoord), met name die glinsterende, gladde popparel Slipping Away - de song waarmee ik Townley destijds, in 1981, leerde kennen. "More Than A Dream", de bijhorende langspeler (productie: Jon Kelly, ook bekend van Chris Rea en Kate Bush), vond ik enkele jaren terug. Sinds enkele weken heb ik ook de voorganger uit 1979, simpelweg "Townley" genoemd.

De tvdw uit dat debuut heeft een stuiterende baslijn die sterk doet denken aan Bowie's Fashion. Niet hoorbaar op de in de comments te downloaden track, is dat You Bother Me op de vinylplaat voorzien is van een zogenaamde endless groove. Het is het laatste nummer van de b-kant, waarna de naald naar het midden van de plaat glijdt en de laatste noot eindeloos herhaald wordt. Ik heb denk ik nog maar één andere plaat die dat trucje toepast, "Penthouse & Pavement" van Heaven 17.

Labels:

3 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/8iruv0

12:40 AM  
Blogger Dday said...

Endless groove? Heb jij Sgt Pepper's dan niet op vinyl? Foei!
En check wikipedia voor een uitgebreide lijst: https://en.wikipedia.org/wiki/Unusual_types_of_gramophone_records#Sound_recorded_in_locked_grooves

1:48 AM  
Blogger Koop said...

Neen heb ik niet maar je mag jouw exemplaren opsturen hoor

4:40 AM  

Post a Comment

<< Home