Tuesday, January 13, 2015

TVDW 11/01/2015 - Elton John - Levon (1971)


Je mag me van veel dingen beschuldigen, maar niet van het feit een Bon Jovi-fan te zijn. En toch, de heer Jon Bon Jovi zelf staat toch twee keer aangekruist in mijn muziekgeheugen. Zo schreef hij samen met Daryl Hall de Hall & Oates-song So Close, en was hij verantwoordelijk voor de erg mooie cover van Elton John's song Levon. Op "Two Rooms" was dat, een van de weinige écht goeie tribute-albums, dankzij bijdragen van onder meer The Who en Kate Bush. In 1991 kwam die plaat uit, twintig jaar nadat Elton het origineel (met tekst van Bernie Taupin) op "Madman Across the Water", 's mans vierde plaat, zette.

Waarom Elton John nu (eindelijk) zijn eerste tvdw scoort? Tja, dat heeft opnieuw alles te maken met de vinyl revival. Ik weet het, het wordt eentonig. Maar toch even argumenteren: op mijn Instagram-account is een van mijn 'volgers' een Russische kapitein genaamd Dimitri (- neen, ik vind dit niet uit). Dimitri plaatst, net als ik, regelmatig foto's van de vinylplaten die op de draaitafel belanden. Zo ook, net voor Kerst, van twee merkwaardige Elton John-platen. Het waren Russische piraatversies, zo legde Dimitri uit, illegaal geperst en verschenen in de jaren zeventig. Toen ik al grappend een commentaar achterliet "dat ik die platen nodig had" reageerde hij doodleuk met: "oké, ik stuur ze wel op". Vorige week zaten ze in mijn brievenbus. En zo hoorde ik, voor het eerst, de originele versie van Levon. Met dank aan een Russische schipper.

Labels: , ,

2 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/mlzr4d

12:40 PM  
Anonymous zinnerboy said...

voorwaar in alle opzichten een plaat met een geschiedenis

6:13 AM  

Post a Comment

<< Home