Sunday, November 30, 2014

TVDW 30/11/2014 - Gorki - Soms vraagt een mens zich af (1992)


"Een goede songtekst is een tekst die enorm veel humor bevat en toch de essentie van de popmuziek raakt: meegezongen kunnen worden op een autoradio, op weg naar de zee. De tekst mag ook diepgravend zijn, maar dat hoeft niet. Het zit allemaal in die mooie term: 'popmuziek'. Bij dat woord denk ik spontaan aan Slade en Abba, aan alles wat vrolijk en jong is. Neen, de term 'ontroering' komt niet voor in mijn definitie. Bewust, want ik word daar te veel op vastgepind. Natuurlijk zit er veel melancholie en ontgoocheling in mijn teksten, maar dat wordt compenseerd door humor."
En ook: "Het ultieme album heb ik nog niet gemaakt. Rond mijn twintigste plaat zal ik er wel zijn." Die twintig heeft Luc De Vos nooit gehaald, het zijn er amper tien of elf geworden.

Nooit gedacht dat ik het interview dat ik in 2000 met De Vos had, dit weekend zou opdiepen. We hadden het in dat gesprek, in een zaaltje van zijn toenmalige platenfirma, over zijn plaat "Eindelijk Vakantie". Een plaat waar ik eerlijk gezegd niet onverdeeld gelukkig mee was. Ik wil nu zeker niet plots gaan beweren dat alles wat De Vos schreef, van wereldniveau was. Mijns inziens viel hij als tekstschrijver net iets te vaak terug op religieuze beeldspraak, schuld en boete, onschuld en verderf, en ritjes naar zee. Maar op zijn best raakte hij wel een gevoelige snaar en was hij een ironiserende chroniqueur van het kleine, katholieke Vlaanderen. Ik heb 'm in dat opzicht altijd beschouwd als een uit Vlaamse klei opgetrokken, weliswaar iets mildere versie van Morrissey. Toen ik 'm dat tijdens dat interview voor de voeten wierp, bleek hij geflatteerd. Hij outte zich zelfs prompt als onvoorwaardelijke Morrissey-fan. "Ik heb over heel weinig dingen een mening, zelfs bij popmuziek weet ik niet wat te denken van Portishead of Radiohead. Maar bij The Smiths weet ik zeker: dit is het voor 100 procent. Niemand kan me daar op pakken." 

Een tvdw kiezen? Ik heb even gedacht aan Bij Nacht en Ontij (veruit het beste nummer uit die voor de rest middelmatige plaat "Eindelijk Vakantie"); een soundscape van Jo 'Technotronic' Bogaert waarover De Vos een mysterieuze tekst drapeert. Ook met die latere single "Stotteraars Aller Landen" won hij mijn sympathie, al heeft dat ook te maken met mijn stotterende zoon Bram. Maar ik ga uiteindelijk toch voor wat ik nog altijd als een van zijn sterkste nummers beschouw. Eentje met een typisch LDV-statement: "Hier heerst vrede / En er is hoop voor iedereen."  



Labels: , , ,

1 Comments:

Anonymous zinnerboy said...

één van de meest intense muzikanten van hier...en een overwoestbare song - mooi wat hij daar zei over de essentie van muziek.Een onwerkelijk verlies.

8:03 AM  

Post a Comment

<< Home