Monday, October 03, 2011

TVDW 02/10/2011 - REM - Strange currencies (1994)



You are the greatest thing since bread came sliced. Veel beter vind je ze niet, de songteksten. Mid air tussen New York en Brussel las ik op het inflight entertainment programma dat REM gesplit was (excuseer - de stekker er had uitgetrokken, om de meest gebezigde uitdrukking van het laatste jaar te gebruiken, jongens toch STOP DAAR MEE). Ik beschouw me eerder liefhebber dan fan van de groep. Enerzijds omdat mijn interesse uit hoogtes en laagtes bestond, anderzijds omdat ik REM met moeite die draak van een song Shiny Happy People kan vergeven. Juist: uitgerekend de song die de afgelopen jaren nog zo hemeltergend veel gedraaid wordt.

De omstandigheden in acht genomen, was Leaving New York natuurlijk een gepaste tvdw geweest. Prima song, daar niet van, maar ik pluk toch uit "Monster". De plaat trapt af met een song die bewijst dat je zelfs met de naam Kenneth in de titel een catchy tune kan maken. Verderop komt Thurston Moore van Sonic Youth meespelen (op Crushed with eyeliner, een song over Courtney Love met de leuke oneliner She's three mile of bad road). "Monster" is REM's "Achtung Baby", geen enkel album uit hun cataloog bevat meer reverb, feedback, vervormde vocals en luide gitaren. De tvdw is een van de rustpunten en lijkt wel een uitbreiding van Everybody Hurts, dat uit de aan "Monster" voorafgaande plaat "Automatic for the People" kwam.

Labels: , ,

6 Comments:

Blogger Koop said...

tvdw wordt pas donderdag geupload - maar je krijgt er wel een aardige bonus bij, dan.

1:45 PM  
Blogger Shamrockske said...

prachtkeuze !

"The fool might be my middle name"

12:40 AM  
Anonymous zinnerboy said...

als we zo lang moeten wachten trek ik er de stekker uit.

1:19 AM  
Blogger Shamrockske said...

Zinner, er zijn er nog die dat gezegd hebben en een kleine 500 dagen wachten we nog steeds :)

1:41 AM  
Blogger Koop said...

tvdw

http://www.sendspace.com/file/2hjg6x

en om aan te tonen dat REM ook in zijn latere releases nog creatief en verrassend kon zijn, als bonus The Outsiders - uit "Around the Sun".
Vintage melancholische REM sfeer en dan aan het eind die geweldige flow van rapper Q Tip...

http://www.sendspace.com/file/n7f7az

3:06 AM  
Blogger DeLa said...

Ik werd fan door de EP met "(Don't go back to) Rockville" omwille van het mooie melodietje. Met die plaat gingen een muzikele vriend en ik dan staan leuren op scoutsfuiven en de dj wilde die alleen draaien als iedereen al naar huis was. Helaas, daarna hebben ze eigenlijk altijd hetzelfde gemaakt met een reeks bijzonder banale songs die merkwaardig genoeg toch hits geworden zijn. Weinig groepen hebben zichzelf zo weinig vernieuwd.

12:10 AM  

Post a Comment

<< Home