Monday, March 07, 2005

TVDW 06/03/2005 - Brand New Heavies - How do you think (2004)

Moest men mij vragen om een top 10 op te stellen van de meest memorabele concerten die ik mocht meemaken, is de kans vrij groot dat deze Brand New Heavies er in staan. Moet zo rond 1987 zijn geweest dat ik hen live aan het werk zag in de AB. Beetje per ongeluk dan nog, want met een op StuBru gewonnen duo-kaart (DELA was in da house als tweede persoon - shout out to my man DELA). Een fantastisch, zweterig concert werd het, met aan het eind een boel enthousiaste fans die mee stonden te grooven on stage. De Brand New Heavies hebben onterecht steeds het label Acid Jazz gekregen, maar in dat sowieso erg "dunne" genre (dat uiteindelijk zou opgeslorpt worden in de lounge) zat veel meer geluidsbehang, terwijl de Heavies definitely da funk representeren. Getuige ook de veelzeggende titel van hun comeback-cd: It's all about the funk. Raar, dat de Heavies zo goed overweg kunnen met funk, want het zijn Britten en daarenboven - met uitzondering van de bassist - allen bleekschieten. Just goes to show you can't judge a book by looking at the cover. Kijken we naar de cover van de nieuwe cd, valt ons trouwens alweer een nieuwe zangeres op. De Heavies verwisselden in het verleden al van frontvrouw zoals u en ik van ondergoed. Onder meer Carleen Anderson en N'dea Davenport smeerden hun stembanden op albums van de groep, alvorens solo te gaan. Nu is Nicole Russo de nieuwe zangeres van dienst, iemand wiens timbre wat doet denken aan dat van Joss Stone. Nieuwe cd It's all about the funk blijkt een sterk ambiance plaatje zonder meer te zijn, met weinig uitschieters. Al is How do you think, onze TVDW-selectie, beslist een van de betere tracks. Swingt immers als de beesten - and that's how we like it.

Labels: , , ,

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Het concert van TBNH is mij ook bijgebleven als een niet meer te overtreffen gebeurtenis - op een gezapige tegendraadse funky baslijn verschijnen daar plots uit het duister drie blazers en dan weet je wat er gaat komen, ah. Ik kende nochtans bijna geeneen nummer maar werd meegetroond door Koop. Ik heb ondertussen alle cd's van TBNH maar deze laatste is precies een beetje uh ... matter. Het heeft niet meer die onwaarschijnlijke combinatie van smerige funk en afgelikte melodietjes. Maar ik zal'm nog een paar keer door de koptelefoon jakkeren.

--DeLa

4:50 AM  
Blogger Blogger said...

Wat is een bleekschiet ??

Het hoogtepunt van de acid jazz ligt mijns inziens ergens midden jaren '90 ( laat ons zeggen van '92 tot '98 ); ik heb het begin van de acid jazz hype niet echt actief meegemaakt ( 1987! ). Daarom was ik verbaasd dat Brand New Heavies nog uberhaput bestaan.

Een persoonlijke favoriet van mij in hetzelfde genre is Incognito, maar die zijn bij mijn weten nog nooit in Belgie gweest voor een optreden.

Een van de meest funky concertmomenten die ik ooit heb meegemaakt was op een concert van David Byrne, enkele jaren geleden in de AB.

David Byrne is ook een blanke. Ik zie geen enkel probleem met blanke funk. Blanken spelen ook jazz en blues, you know !

9:06 AM  
Blogger Koop said...

Een "bleekschiet" is hetzelfde als een "uberhaput" - ze noemen dat een typfout - niets meer en niets minder. En natuurlijk kunnen bleekscheten ook een portie funk uit hun botten slaan - zie jamiroquai bijvoorbeeld - maar het blijft telkens weer eerder een (aangename) uitzondering dan regel, vandaar...

1:16 AM  
Blogger Shamrockske said...

Waar blijft de nieuwe TVDW????????

12:33 PM  

Post a Comment

<< Home