Monday, January 24, 2005

TVDW 23/01/2005 - Greens Keepers - Keep it down (2004)

De tweede TVDW toont meteen aan dat ik niet bepaald in het verleden ben blijven steken (mocht deze indruk al zijn ontstaan na de eerste TVDW-selectie). Keep it down is een onweerstaanbaar funky stukje moderne electro-house, dat terecht vaak gedraaid wordt op StuBru. Wat het nummer zo onweerstaanbaar maakt, is de gebruikte sample: Mammagamma van The Alan Parsons Project. Erg ingenieus gebruikt zelfs: na de intro (met vette diepe bass) worden de eerste seconden van de sample in 'loop' gebracht, na een halve minuut krijgen we een beetje meer van Mammagamma te horen, en pas na de eerste minuut barst de song helemaal open, met het volledige (herkenbare) synthesizerriedeltje van The Alan Parsons Project. Ik schep er trouwens een duivels genoegen te merken dat een absoluut onhippe seventies dinosaurus als The A.P.P. nu plots als hip wordt beschouwd, dankzij deze song. Make no mistake: ik durf me absoluut geen kenner te noemen inzake house en techno en moderne dance - het gros van de nummers uit die genres vind ik zelfs absolute 'bucht' - maar hier en daar duikt er toch wel eens een song op die ik fantastisch vind. Enkele lukrake voorbeelden uit het recente verleden: Fly With Me van Coloursound, Lola's Theme van Shapeshifters, Open Your Mind van Usura, Number One van Playgroup, Pleasure From the Bass van Tiga. Ter volledigheid: websearch leert me dat Greens Keepers (ja, Greens en niet Green, raar soort van spelling) een viertal is uit (house of House) Chicago; dat op hun tweede, net verschenen full-cd Pleetch een soort van herwerking van Sailing van Christopher Cross te vinden is (big ups to Cross!) en dat zowel Vincent Gallo als Jarvis Cocker (nice initials) en Bruce Willis fan zijn van de groep (??!!).

Labels: , , , , , , ,

5 Comments:

Blogger Blogger said...

"Fly With Me van Coloursound, Lola's Theme van Shapeshifters, Open Your Mind van Usura, Number One van Playgroup, Pleasure From the Bass van Tiga."
Hip lijstje !
En dan wordt Christopher Cross plots vermeld.
Net wanneer je denkt dat Koop hip is geworden, bewijst hij het tegendeel. CC zijn overigens niet zo geweldige initialen als JC. dan liever PB.

7:34 AM  
Blogger Koop said...

Mensen die me al langer kennen, weten dat ik er een pervers genoegen in schep om all things hip te kruisen met so-called bad taste. Dus: genieten van Ryan Adams én van Rush, van Phoenix én van Yes, van Fugees én van Hall&Oates - moet kunnen!!

7:43 AM  
Blogger Blogger said...

Ik ken je ook al langer en weet dus dat je graag de draak steekt met hipheid. Terecht soms.
Vraag is natuurlijk of die "bad taste" soms echt nodig is. In het geval van Queen of Yes is mijn antwoord duidelijk : No. Maar anderzijds geldt "les goûts et couleurs ne se discutent pas".

6:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

Wat is er mis met Rush ?

2:17 PM  
Blogger Koop said...

Er is mijns inziens absoluut niets mis met Rush, integendeel. Al willen de hippe vogels natuurlijk geen uitstaans hebben met dergelijke groep. Soit, kan mij niet bommen, ik geef Moving Pictures nog regelmatig "a spin" en geniet er met volle teugen van. Fuck 'm big time!

12:38 AM  

Post a Comment

<< Home