Wednesday, November 06, 2019

TVDW 03/11/2019 - Rhythm Heritage - Language of Love (1978)


Tears for Fears staat bekend als een duo, maar Roland Orzabal nam een tijd in de jaren negentig onder dezelfde groepsnaam ook twee platen uit zonder Curt Smith. De eerste, "Elemental", maakte deel uit van mijn kleine fijne vinyloogst in Barcelona, afgelopen weekend. Andere lekkere dingen die ik voor een appel en ei meepikte uit de Catalaanse hoofdstad: Vaya Con Dios, Moon Martin, Hall & Oates, Bryan Ferry, en die mooie countryplaat "Trio" die Dolly Parton, Emmylou Harris en Linda Ronstadt samen maakten. Allemaal Spaanse persingen trouwens, wat het extra leuk maakt (- enfin, toch voor de vinyl nerd in mij).

Wat dat allemaal met de tvdw te maken heeft? Wel, niets eigenlijk. Ik was vast van plan om Break it Down Again, die single uit "Elemental", te benoemen. Ik heb het altijd een beresterk nummer gevonden. Maar toen kwam mijn trip naar Sint-Truiden, zaterdag, om naar de vinyluitverkoop te gaan van Kim (van dj-duo Ed & Kim). Ik kwam thuis met een karrenvracht aan nieuw (nu ja, oud) vinyl, 19 stuks in totaal. Waaronder deze wat lukraak meegegraaide plaat van Rhythm Heritage.

Ik zeg 'lukraak', maar enkele kleine lettertjes op de hoes van "Sky's the limit" trokken toch de aandacht. Jay Graydon speelt er op mee, een big shot uit de west coast die meewerkte en meeschreef aan platen van o.a. Steely Dan, EW&F, George Benson en Al Jarreau. Een andere naam maakte het echter nog interessanter om dit plaatje te 'scoren'. Rhythm Heritage was immers de groep van Michael Omartian, en laat dat nu net de man zijn die deel uitmaakte van Loggins & Messina (zie tvdw van paar weken terug) én nadien als producer uitstekend werk leverde bij Christopher Cross (nog een tvdw nominee) en Donna Summer. Eenmaal op de draaitafel, bleek Omartian met Rhythm Heritage verdraaid funky uit de hoek kon komen. Crusaders-like funky, met een aanstekelijke mix van disco, jazzfunk en soft rock. Met dit Language of Love als eerste nummer dat me bij mijn nekvel greep.

Labels: , , , ,

5 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/2n5sva

10:04 AM  
Blogger Cynthia Padilla, J.D. said...

Thank you for the download. A wonderful song, funky indeed! And you made great vinyl finds 2 weekends in a row! Way to go💪

4:10 PM  
Blogger Shamrockske said...

Tiens, ik zit hier "streetlife" te neurien

11:29 PM  
Blogger zinnerboy said...

Nice ! Ik vraag mij terloops af... Als jij zo al die platen scoort... Worstel jij je daar dan ineens door of gebeurt het dat die voor lange tijd onaangeroerd in de 'verzameling' terecht komen ?

12:30 AM  
Blogger Koop said...

Shamrock: er bestaan ergere dingen om te neuriën hé?
Zinner: ik heb een bakje/stapeltje van "recent aangekondigd" en die werk ik dan in de daaropvolgende dagen en weken af, zij het dan af en toe doorspekt met een greep uit de oude vertrouwde kasten. Een hele taak!

6:54 AM  

Post a Comment

<< Home