Monday, August 20, 2018

TVDW 19/08/2018 - Junior Walker & The All Stars - Shoot your Shot (1965)


Toen de Queen of Soul eerder deze week stierf, deed me dat terugdenken aan de Blues Brothers-film. Vermoedelijk de eerste keer dat ik haar aan het werk zag, terwijl ze als serveuse in een diner plots Think begon te zingen. De Blues Brothers-film en bijhorende vinylplaat hebben me trouwens wel meer dingen bijgeleerd. Ik herinner me dat ik met muziekvriend (en occasioneel TVDW-commentator) Bart een tijd lang een persoonlijke "sonar"-lijst bijhield. Bedoeling was dat we elkaar elke dag via Spotify met een song (en bijhorende anecdote) verrasten. We hielden het 317 songs vol, en een aantal van die songs betrof de oorspronkelijke versies van liedjes die de Blues Brothers me als prille tiener lieten kennen. Flip Flop & Fly, Rubber Biscuit, Expressway to your heart - dat soort dingen.

Bon, dus Blues Brothers als eerste kennismaking, daarna kwamen Freeway of Love en bijhorende plaat Who's Zoomin' Who, en de duetten met Eurythmics en George Michael (Hey, I'm an eighties kid, what can I say?). Nog wat later leerde ik dan de échte Aretha kennen, degene die in de jaren zestig op Atlantic op zo'n geweldige manier soul met gospel, funk en blues vermengde.

Aretha als tvdw, dus? Mnja, maar er waren nog wel wat muzikale dagboekgebeurtenissen die voor een plaatsje op deze blog vochten.
Zo heb ik sinds kort (opnieuw) een betalend Spotify-abonnement. Eerste was ik deed, was een nieuwe lijst (ja ik ben een lijstjesman) aanmaken, met alle tvdw's. Ik vond er iets meer 600 (van de 700+) terug op Spotify, goed voor ruim 47 uur muziek! Ook dat Sonar-lijstje waarvan eerder sprake, zette ik deze week nog eens op shuffle. Erg leuk om terug te horen.

Was er dan naast Aretha en Spotify nog plaats voor vinyl, afgelopen week? Ja hoor. Zo mocht ik mijn wagen parkeren bij Kris, een voetbalpapa van in de tijd dat Bram nog speelde. Kris werkt op een containerpark en weet sinds kort van mijn vinylverslaving. Bijgevolg zet hij tijdens het werk de binnenkomende black wax voor mij opzij, en afgelopen week mocht ik een eerste keer oogsten. Stapeltje met veel klassiek was mijn deel, en verder een kleine 200 singles (veel seventies disco) en enkele popplaten. Beste eruit (nu komt de link met de tvdw - eindelijk) was "Shotgun" uit 1965, het debuut van Autrey Dewalt, beter bekend als Junior Walker. Eerste keer dat ik Jr. hoorde toeteren was op Urgent, die hit van Foreigner waarop de man een fenomenale sax solo geeft, maar net als Aretha had hij zijn sporen natuurlijk al twee decennia eerder verdiend.

"Shotgun" bevat niet enkel 's mans twee grootste hits, de titeltrack en Roadrunner, maar ook Shoot your Shot, een song die The J. Geils Band een lekkere coverbeurt geeft op hun geweldige live plaat "Blow Your Face Out". Geweldig om nu ook eens het origineel te horen. Wie de track downloadt uit de comments of op spotify gaat zoeken: luister eens naar de allereerste vier seconden. Die high pitched sax. Komt bekend voor, niet? Juist, House of Pain gebruikte het als sample in hun grootste hit, Jump Around.

Labels: , , , ,

3 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/lk57d5

4:40 AM  
Blogger zinnerboy said...

Een ideetje voor een intro van de TVDW - nu we het toch over the Blues Brothers hebben : "Have you ever heard of a wish sandwich? A wish sandwich is the kind of a sandwich where you have two slices of bread and you, hee hee hee, wish you had some meat..." ... en dan start Junior Walker

4:16 AM  
Blogger Koop said...

ik volg je, Zin, ik volg je. Rubber Biscuit zelf was trouwens ook ooit een tvdw, in... oktober 2006. Time flies...

9:13 AM  

Post a Comment

<< Home