Tuesday, February 03, 2009

TVDW 01/02/2009 - John Brim - Ice Cream Man (1953/1994)



Ik heb het al gezegd bij vorige trips richting Frankrijk: in de wagen een aantal uren naar de Franse radio luisteren, dat is een bizarre luisterervaring. Oeverloos gezwam en een ongezond hoog aantal Franse liedjes, de ene al triestiger dan de andere. Vermits vorige week grotendeels ingenomen werd door de shortski naar Samoëns (met Frank en Serge), was er weinig ruimte voor een tvdw. Op de Franse radio zou ik 'm alleszins niet vinden.
En toch: in de dagen voor het vertrek wat mailen met Zinnerboy (die ook op deze blog regelmatig in de comments opduikt), leverde toch een leuk tvdw-moment op. De Ice Cream Man van Tom Waits, die Zinnerboy in een door hem vertaalde versie wel eens durft te brengen, leidde ons tot de Ice Cream Man van Van Halen. De song op VH's weergaloze debuutplaat was een cover, maar al die jaren heb ik nooit geweten hoe het origineel klonk. Tot wat creatief googlen en downloaden vorige week uitsluitsel bracht.
John Brim komt uit de old school chicago blues en aan zijn Ice Cream Man, 's mans bekendste hit, hangen wel wat anecdotes vast. Hij schreef het suggestieve nummer in 1953 samen met de King of the Slide Guitar, Elmore James. De vele innuendo's in het nummer maakte dat men de song pas in 1969 durfde uit te brengen. Brim werd er niet rijk van, tussen het touren door opende hij een droogkuis en een platenzaak om de eindjes aan mekaar te knopen. Tot die jonge blanke honden van Van Halen op hun debuut de heersende punk wegvaagden met hun eigen glossy maar onweerstaanbare variant van de hardrock. Inclusief één cover, dus. (- slechts één? zie comments...)
En Brim? Die kon met de royalties van de song een nightclub openen in Chicago. In 1994 nam hij een modernere versie van Ice Cream Man op, die vind je in de tvdw. Brim stierf in 2003, nota bene op mijn verjaardag. Hij werd 81.

http://www.sendspace.com/file/fparul

En voor wie een staalkaartje wil van de Franse muziek die we moesten doorstaan, heen- en terug naar Samoëns: alhier. Eerder een Flopper dan een Topper Van De Week, maar wel lachen geblazen, in die sneeuwstorm even voor Nancy, met dit op de radio....

http://www.sendspace.com/file/czkvct

Labels: , , ,

11 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Héél interessant (en leuk om te horen hoe het in het hoofd van de auteur klonk). Toch verrassend hoe de levensweg van een liedje er soms uitziet. En voor één keer dat ik ook eens iets weet : er stonden twee covers op het debuut van VH. You really got me,... remember ?

1:38 AM  
Blogger Koop said...

(schaamrood)

En dan weten dat ik als prille tiener nooit goed kon verstaan van David Lee Roth zong op You Really Got Me. De "you got me so I can't sleep at night" interpreteerde ik altijd als "You got me so I want to sleep with you tonight".

Wat Diamond Dave (en Ray Davies) natuurlijk ook eigenlijk bedoelden.

1:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Dat zinnetje heb ik jaren meegezongen als "You got me so I kissed the bad lights" ... Onlangs bezorgde iemand me dit http://zalana.be/filmpje/foute_muziek. Twee ervan zaten gisteren in De Slimste Mens.

1:57 AM  
Blogger Shamrockske said...

Kissing bad lights? ... sleep with you tonight?...

Klinkt als Modern Lovers... en hadden die ook geen Ice Cream Man?

2:49 AM  
Blogger Shamrockske said...

http://www.youtube.com/watch?v=FpWPeZmMCIo&feature=related

2:54 AM  
Blogger Koop said...

De naam van J. Richman viel vorige week ook ja. Thx Shamrock voor de youtube.
Geweldig cocky. Maar ook: geweldig.

3:05 AM  
Anonymous Anonymous said...

Geef mij maar de Ice cream man van het weergaloze debuut van Tom Waits. Het nummer dat je telkens weer tot bewegen aanzet. Op Closing time valt het nummer dan ook nog eens bijzonder hard op.

Bij Studio Brussel hebben ze onlangs iets gelijkaardigs gedaan met verborgen Nederlandse boodschappen in Engelstalige nummers. Onder de rubriek Muizenjacht bij Siska Schoeters en Sam De Bruyn, http://www.stubru.be/node/81494.

3:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Eindelijk es gezien hoe je schaamrood wordt.

2:48 AM  
Blogger DDay said...

Als contrast met VH live van Sham:
http://www.youtube.com/watch?v=nu3TvC9CH18&feature=related
Ding ding!

12:46 AM  
Blogger Shamrockske said...

Great one DDay.

Nog een ice cream man: hier

1:13 AM  
Blogger Koop said...

Shamrock, bata kan op zijn hundisnor blog zeggen wat hij wil, maar TOM WAES RULES.

Zelden zo hard gelachen voor de tv bij dit fragment (al duurde het oorspronkelijk, bij Trigger Happy, nog wat langer dan deze snippet)

1:26 AM  

Post a Comment

<< Home