Monday, January 31, 2022

TVDW 30/01/2022 - Aimee Mann - Frankenstein (1995)

 

Ik heb een paar weken geleden mijn haperende Marantz cd-speler vervangen door eentje van Technics die hier ook nog ergens rondslingerde. Het maakt dat ik nu ook af en toe terug wat in mijn cd-collectie graai en iets opgooi, tussen het gros van de vinylplaten (die nog steeds voorrang krijgen). Afgelopen week kregen "Sisters of Avalon" van Cyndi Lauper en "I'm With Stupid" van Aimee Mann op die manier nog eens een draaibeurt kregen. 

Aanleiding was de onvolprezen podcast Hit Parade van en met Chris Molanphy (te vinden op Spotify). Misschien heb ik 'm hier al wel eens aangehaald, want ik ben een grote fan van de man en hoe hij op basis van (Amerikaanse) chart analyse boeiende verhalen vertelt over trends en stromingen in de pop. De aflevering van vorige week heet "Be the one to walk in the sun", naar die zinsnede uit Girls Just Wanna Have Fun. Dat deze wereldhit origineel niet van Cyndi Lauper is, is slechts een van de talloze weetjes waarmee Molanphy afkomt. In de aflevering focust hij naast Lauper ook op The Bangles en op Aimee Mann, en op de manier waarop deze drie acts een gelijklopende carrière hadden, regelmatig opduikend op elkaars albums. 

Het deed me dus teruggrijpen naar mijn eerste kennismaking met Mann. Dat was na haar periode bij het pop-waverige bandje Till Tuesday, dat hier in Europa nooit echt was doorgebroken. "I'm With Stupid" is Mann's tweede soloplaat, er staat goed volk op zoals de twee songsmids van Squeeze, gitarist Richard Butler en Michael Penn (- die later zou trouwen met Mann). Ik zou wel eens willen weten hoe ik de plaat destijds recenseerde voor het magazine "Teek!". Het album blijft alleszins overeind staan - al is het wat meer into nineties gitaarrock in vergelijking met de meer introspectieve, romantische songs die later in haar carrière zouden volgen. 


Labels: , ,

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=SGLHL_q2Lr0

12:38 PM  

Post a Comment

<< Home