Monday, October 16, 2017

TVDW 15/10/2017 - Iron Maiden - Wasted Years (1986)


Ja, tvdw nummer 666 en dus Iron Maiden. Nochtans ben ik trouw gebleven aan mijn principe: de tvdw is de song die in de afgelopen week wel degelijk de grootste indruk maakte. Dat afgelopen week Iron Maiden de aandacht trok, had alles te maken met een grote vinylbuit die ik uitgerekend op mijn verjaardag scheefsloeg. Een man bij ons in de buurt deed afstand van zijn (eerste zeven) Iron Maiden platen, voor ocharme één euro 't stuk.

Dus nu ben ik gradueel me door die buit aan het werken. Het debuut heb ik al een beurt gegeven, net als "Piece of mind", de plaat die ze na het succesvolle "Number of the Beast" uitbrachten. Mijn absolute favoriet, "Killers", heb ik al talloze keren vastgehad in platenwinkels en op beurzen, maar daar vragen ze steeds veel te veel voor. Nu heb ik 'm dus, en is het nog een kwestie van tijd om hem eens LUID door de boxen te laten schallen. Dat laatste is eigenlijk het probleem met dit soort platen. Mijn Rega Planar 2 draait haast dagelijks thuis, maar zo'n hardere muziek komt niet altijd gelegen bij de rest van de familie. Dan is het momentjes zoeken.

"Killers" en "Number of the Beast", "Fear of the Dark", "Powerslave" en "Life after Death" zitten nog even op hun moment te wachten, maar "Somewhere in time" moést ik al wel eens draaien. Niet dat het hun beste is, maar Wasted Years staat er wel op, en dat is beslist een van mijn top drie Maiden-songs. Opvallend trouwens - maar nu gaan we in de details en is niemand nog aan het luisteren - dat het nummer geschreven werd door gitarist Adrian Smith, terwijl veruit het gros van de Maiden-cataloog natuurlijk bij elkaar gepend werd door Harris en/of Dickinson. 't Is ook de eerste plaat van Maiden waarin (subtiel) gebruik werd gemaakt van synths. Ik heb al véél geïnspireerdere teksten geschreven, maar soit: number 666 it is. Up the Irons!




Labels:

3 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/8t0woh

7:39 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Ik herinner mij nog dat ze 'the next big thing' waren. Ik was 'opgegroeid' met Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, (de Bon Scott) AC/DC, Thin Lizzy, ... je weet wel, de klassiekers. En toen kwamen zij eraan. Ik moet ongeveer 16 jaar geweest zijn en op het moment dat Iron Maiden furore begon te maken, was het felle hardrocklicht dat voorheen in mij brandde nog slechts een flauw schijnsel. En met Iron Maiden werd niets aangewakkerd, wel integendeel, het zei me heel weinig. Dat had alles te maken met de zangpartijen. Ik heb het nooit gehad voor het geschreeuw van Dickinson en al die machtige dubbele solo's (zoals hier in de tvdw) konden het helaas niet goed maken. Iron Maiden was een beetje het einde van een tijdperk en luidde een nieuwe periode in voor ondergetekende : het Neil Young tijdperk. Die kon tenminste zingen.

2:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

whoehahaha
die laatste zin slaat alles natuurlijk


6:56 AM  

Post a Comment

<< Home