Tuesday, September 26, 2017

TVDW 24/09/2017 - Steven Wilson - Detonation (2017)


Mijn dochter zei me gisteren dat ze gedroomd had dat ik het kleinkind was van André Hazes.

Zo.

Over naar de tvdw.Progrock lijkt intussen, The Mars Volta en Dream Theater niet te na gesproken, zowat een volledig ondergesneeuwde term te zijn. Alle referenties liggen in de jaren zeventig; het is al jarenlang het muziekgenre bij uitstek waar iedereen met een brede boog omheen hoort te lopen. Opmerkelijk dus dat één man het genre alsnog nieuw leven kan inblazen. Steven Wilson heet hij, en met Porcupine Tree en tal van andere projecten gooit hij al enkele jaren hoge ogen. Niet dat het mij ooit opviel hoor, ik haakte pas enkele weken terug in, bij het beluisteren van "To The Bone", de plaat die ik her en der op Instagram opgehemeld zag worden.

Mijn nieuwsgierigheid werd beloond - zij het dan dat "To The Bone" (zoals het progrock betaamt) wel wat luisterbeurten nodig heeft om de geheimen prijs te geven. De songs klinken alsof Tears For Fears, Traffic, Genesis ("Duke" era) en Pink Floyd (of accurater: David Gilmour) samen in de studio werden opgesloten. Oh en voeg daar Trevor Horn nog aan toe. Luister naar de laatste 3'40" van de negen minuten durende tvdw, en je snapt die laatste verwijzing. Die kamerbrede synths die het nummer binnensluipen, die percussie... het lijkt wel uit de studio sessie van Slave to the Rhythm te komen.

Labels: , ,

2 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/nw340p

7:27 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Mooi. Ik geloof in jou ! Ik ben zelfs Een beetje verliefd (hoewel het me Bloed, Zweet en Tranen heeft gekost). Laat ons nog gaan voor Het laatste rondje, André !

2:01 AM  

Post a Comment

<< Home