Monday, December 30, 2013

TVDW 29/12/2013 - Lloyd 'Fatman' Smith - Miss Mushmouth (1957)

Heel wat muziek in de huiskamer tijdens deze kerst, omdat ik de kinderen een soort van russische roulette laat spelen met mijn vinylcollectie. Een plaatje kiezen, op basis van de kleurrijke hoes, de groepsnaam, godweetwat... en dan dat meteen op de draaitafel zwieren. Maakte alleszins dat ik heel wat spullen voor het eerst in wel héél veel jaren terughoorde. Maar de tvdw heeft daar geen uitstaans mee. Hij komt uit een van de drie dubbel-cd's die zich op miraculeuze wijze en volstrékt buiten mijn medeweten om een weg wisten te banen naar de kerstboom. Eentje compileert het werk van die extravagente producer Joe Meek, een andere bundelt vroeger werk van het Stax-label. De derde dubbel-cd, The OKeh Story - 50 Original Recordings, staat stil bij het cult-platenlabel uit de fifties, dat voornamelijk bekend is als startpunt voor de carrière van Screamin' Jay Hawkins, Brook Benton en Dave 'Baby' Cortez. De tvdw is van een artiest waar blijkbaar weinig van bekend is, zo leert google me. Tenzij dat de genaamde Lloyd 'Fatman' Smith slechts een handvol nummers opnam en zich verder bezighield als manager van de grote Louis Jordan (die nota bene lang geleden hier ook al een tvdw scoorde).

Labels: , , , , , ,

1 Comments:

Blogger Koop said...

http://www.sendspace.com/file/6y93r9

Nog vergeten te schrijven, maar wat me zo aanspreekt bij het nummer is dat dit soort jumpblues later bekend zou worden dankzij het werk van met name The Blues Brothers (en in mindere mate The J Geils Band). The Blues Brothers hadden in hun lovenswaardige bluesarcheologie net zozeer dit nummer kunnen coveren. In de plaats namen ze Flip Flop & Fly, een song die heel wat gelijkenissen vertoont met de tvdw.

12:15 PM  

Post a Comment

<< Home