Tuesday, September 05, 2023

TVDW 03/09/2022 - Joao Donato - Whistle Stop (1969/1973)

 

TVDW 973. Oké, vinyl is al een tiental jaar aan een flinke opmars bezig en de markt is daardoor behoorlijk verzadigd (lees: prijzig geworden). En toch blijf ik me verbazen over de koopjes en geweldige vondsten die je her en der kan vinden - op voorwaarde dat je maar lang genoeg zoekt, natuurlijk. 

Afgelopen week was ik een paar dagen in Berlijn, een stad die binnen Europa bekend staat als een van de interessantste voor vinyl hunters. Deels heeft het die status dankzij de house- en techno-scene, maar ook voor wie buiten die genres vist, valt er veel te rapen. Niet dat ik tijd had om de hele stad vakkundig uit te kammen, het bleef bij een steekproef bij enkele lukraak gekozen zaakjes (en op een vlooienmarkt, waar ik nog de beste spullen wist te scoren).

Een erg knappe vondst bleek alleszins Joao Donato, een Braziliaans pianist uit de jazz en bossa nova, en diens "DeodatoDonato", een intussen classic album, samen met Eumir Deodato opgenomen in 1969 maar pas uitgebracht in 1973. Het was dat album dat ik, als reissue uitgebracht onder de naam "Capricorn", voor amper 5 euro uit de bakken wist te vissen. De tvdw is het heerlijke openingsnummer, een song die zowel te mixen valt met de meest funky nummers van George Benson als met Deodato's versie van Also Sprach Zarathustra of met iets van Lalo Shifrin of Quincy Jones. Donato stierf trouwens anderhalve maand geleden. Hij werd 88 jaar oud.

Labels: ,

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=yzs4HMqWk5k

1:07 PM  

Post a Comment

<< Home