Sunday, March 27, 2022

TVDW 27/03/2022 - Curiosity Killed the Cat - Security Lady (1989)

 

Het blijft een (wat mij betreft) erg aangename vertakking van de soulmuziek: de Britfunk variant die in de jaren tachtig opdook en die onder meer Simply Red, Level 42 en de Blow Monkeys opleverden. Ook Curiosity Killed the Cat hoorde thuis in dat rijtje - zelfs meer dan ik gedacht had. Tenminste, dat blijkt nu ik hun tweede album "Getahead" voor een prikje op de kop wist te tikken. De plaat kreeg de afgelopen week heel wat luisterbeurten, en niet enkel omwille van het openingsnummer Name And Number (- je weet wel, dat nummer dat de groep nog heel wat extra centjes opbracht toen De La Soul het gebruikte voor hun Ring Ring hitsingle). 

Getahead is een opvallend sterke, erg funky plaat - en blijkbaar, zo lees ik op het internet, een pak swingender dan hun debuut. Misschien heeft die grote funkinjectie wel te maken met de namen in de kleine letters opduiken. Het album kreeg Nathan East als producer, de geweldige bassist die op een miljoen andere platen meespeelt, en twee nummers profiteren zelfs van een productie van de grote Allen Toussaint. De blazers die zo prominent aanwezig zijn, zouden de vermaarde Phenix Horns zijn (jawel, die van Earth Wind & Fire). Ik zeg zouden, want alhoewel ze wel degelijk vernoemd worden in het dankwoord, vind ik op google weinig bevestiging. Zelfs op de website van de Phenix Horns zelf staat de collab met CKTC niet vermeld. Raar. Hun inbreng (invloed?) is nog het meest prominent te horen op de tvdw.


Labels:

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=CIGwL7H4Iug

12:48 PM  

Post a Comment

<< Home