Sunday, March 20, 2022

TVDW 20/03/2022 - Asaf Avidan - Earth Odyssey (2020)

Ik zocht het even op: al sinds de zomer van 2006 hebben mijn vriend Nico G en ik een fijne traditie. We nodigen elkaar op regelmatige basis uit op een 'cultureel verantwoorde' surprise. Onze tocht startte destijds met de Amerikaanse standup comedy artiest Jackie Mason (die overigens vorig jaar overleed, zo lees ik net) en leidde ons de afgelopen jaren langs toneelstukken, optredens en performances allerhande. 

Afgelopen week was het aan Nico om de uitnodiging te sturen en zo belandde ik, zeer tot mijn verbazing, in de AB voor het uitverkochte concert van Asaf Avidan. Avidan kende ik enkel dankzij de door de DJ Wankelmut geremixte Reckoning Song (One Day).

We kregen een fenomenaal concert, waarin Avidan, zoals hij het na de beginnummers zelf aankondigde, het hele spectrum aan menselijke gevoelens zou bespelen. Plus, zijn songs bleken al even divers. Er zaten een aantal donkere, aan de uitgebeende bluesrock van 16 Horsepower herinnerende folkblues nummers tussen, songs die makkelijk zestig jaar geleden hadden kunnen geschreven zijn en die erg intens gebracht werden. Minstens even boeiend werd het als de man uit een ander vaatje tapte, en beats en synths in zijn songs smokkelde. Samen met zijn slangachtige uiterlijk en theatrale choreografie deed Avidan op die momenten erg denken aan Stromae.

Earth Odyssey was in dit alles een beetje een vreemde eend in de bijt, maar toen hij weerklonk -  als eerste bis - wist ik meteen dat de tvdw vaststond. De song kreeg een breed uitwaaiende, krachtige versie - krachtiger dan de studioversie - die een opwindend orgelpunt opleverde van een onvergetelijke avond.

 


Labels:

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=YGNAWQ3Q1nI

1:18 PM  

Post a Comment

<< Home