Tuesday, February 16, 2021

TVDW 14/02/2021 - Eric B & Rakim - Paid in Full (1987)

 

Soms dringen tvdw's zich gewoon aan je op, staan ze met brede vuisten bonkend op de deur en moét je ze wel binnenlaten.

Vorige week zei Bram me plots, terwijl we nog een rondje auto rijden deden als voorbereiding op zijn praktische proef, dat hij "er toch aan dacht om met vinylplaten te beginnen". Tja! Tja!!! 

Meer heb ik natuurlijk niet nodig om meteen als een bezetene met platendraaiers, versterkers en luidsprekers allerhande te beginnen sleuren. Nog even sukkelen om alles aan te sluiten - op zo'n moment doet een telefoontje naar funky neef Frank wonderen - en daarna kwam de lakmoesproef. Maar... met welke plaat moesten we beginnen? Ik holde snel naar mijn vinylcollectie, en haalde "Paid in Full" naar boven, nummer 61 nota bene in Rolling Stone Magazine's lijstje 500 Greatest Albums of All Time (- al lijkt dat me wel érg gevleid).

En kijk, intussen hebben we er nog een cd-speler tussen de versterker en de platendraaier geschoven, en heb ik me al moeten inhouden om niet meteen stapels cd's en vinyl aan te slepen. A Tribe Called Quest, Marvin Gaye, Grandmaster Flash.... Een paar dagen later sprak hij me over de soundtrack van de Netflix-serie The Queen's Gambit en het Georgie Fame-nummer Yeah Yeah dat erin voorkomt. Zo kon ik zelfs Matt Bianco en zijn aardige eightiescover naar de jongenskamer sturen. We've only just begun.

Labels: ,

3 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=AG-srxp8xLU

1:09 PM  
Blogger Dday said...

Paid In Full heb ik op cd gekocht en ik was eerlijk gezegd ook een beetje teleurgesteld omdat ik zo gewoon was aan de Coldcut-remix van de titeltrack. Veel te weinig opgelegd daardoor en dan een beetje in de vergetelheid geraakt ten voordele van Run DMC, Beastie Boys en vervolgens enerzijds Ice T, Public Enemy, Ice Cube en aan de andere kant De La Soul, Tribe Called Quest, Jungle Brothers & co. Bedankt voor de voorzet, ik moet deze dringend nog eens een herkansing geven.
Word!

11:10 PM  
Blogger Cynthia Padilla, J.D. said...

So good and smooth! The golden age of hip-hop!

10:03 AM  

Post a Comment

<< Home