Wednesday, August 05, 2020

TVDW 02/08/2020 - Taylor Swift - the 1 (2020)

Ik wil niet beweren veel zinnigs te kunnen zeggen over het culturele fenomeen Taylor Swift. Als country-artiest kende ik haar niet, en na haar overal overdadig becommentarieerde overstap naar de wereld van de hyper-pop, vond ik eigenlijk enkel aansluiting bij haar songs toen Ryan Adams haar "1989" album coverde. Dat album blijft trouwens een van mijn meeste geliefde platen van de pakweg afgelopen tien jaar.

Het maakt dat "Folklore", het album dat Swift vorige week bij verrassing 'dropte', het eerste is dat ik echt een kans geef. Blijkbaar werkten Bon Iver en enkele heren van The National er aan mee, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Het is ballast, het leidt alleen maar de aandacht af. "Folklore" is een prachtig, prachtig, prachtig album, met verschillende songs die me meteen naar de keel grepen. Mirrorball, Illicit Affairs, My Tears Ricochet... ze hebben een directheid en ademen een eerlijkheid uit die moeilijk in woorden te vatten is en ze baden vaak in een haast tastbare melancholie. Geen idee hoe ze dat klaarspeelt. En dan is er nog de openingssong (en tvdw). We never painted by numbers but baby we were making it count. Alleen al dat lijntje. Of nog: If one thing had been different, Would everything be different today?

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home