Wednesday, April 01, 2020

TVDW 29/03/2020 - Chaz Jankel - Number One (1985)


De Corona-crisis en de bijhorende quarantaine maakt dat ik me op Discogs heb gestort (user name 'johnnykoop'). Intussen heb ik - even kijken - 1605 albums ingegeven, van de A van Abba tot de O'Jays. Still got some work to do. Het overlopen van de collectie maakt ook dat ik de afgelopen dagen her en der platen opnieuw ontdek en beluister. De tvdw moest dan ook logischerwijze uit deze groep albums komen. Eerst dacht ik Elliott Murphy te nomineren, omdat hij zo sympathiek was om een commentaar op Instagram achter te laten, toen ik zijn "Just a story from America" postte.

Uiteindelijk kies ik voor het muzikale mastermind en de eeuwige sidekick van Ian Dury. Chaz Jankel - die zijn naam om onduidelijke redenen ook wel eens als Chas spelde - was de funky cat die Dury's beste song van een geweldige groove voorzag. Jankel was dan ook een grote fan van Sly & the Family Stone, Earth Wind & Fire en Rose Royce, een invloed die nogal ongewoon was in de Britse postpunk scene. Op zijn boeiende soloplaten exploreerde Jankel zijn liefde voor zwarte muziek nog verder - met als hoogtepunt Ai No Corrida, de song die zelfs Quincy Jones goed genoeg vond om te coveren.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home