Monday, September 10, 2018

TVDW 09/09/2018 - Eminem - Lucky You (feat. Joyner Lucas) (2018)


Van mijn drie kinderen is Bram voorlopig degene die het meest met muziek bezig is, al is hij de enige van de drie die nooit notenleer volgde en ook geen instrument speelt. Hij heeft wel kennis over 'mijn smaak', maar is vooral op zijn eigen eilandje bezig, in hoofdzaak met hiphop. Het gaat meer specifiek om subgenres als mumble rap en trap, hedendaagse rapvarianten waar ik niet steeds in 'mee' ben. Wel fijn om met name in de wagen erin opgevoed te worden, en af en toe meningen heen en weer te gooien over deze of gene artiest. Af en toe schakelt hij ook over op old school rap en kan ik een boompje opzetten over pakweg Gangstarr, Nas of A Tribe Called Quest.

Afgelopen week was er een fantastisch moment waarop we de nieuwe Eminem bespraken in de wagen. Hij had er al wat over gelezen en gooide enkele tracks via Spotify op de car stereo. Ik wist in één klap opnieuw waarom ik dat blanke genie uit Detroit zo geweldig vind. Alleen al de hoes van de nieuwe plaat "Kamikaze", met die speelse verwijzing naar die andere iconische bleekscheten van de rap, de Beastie Boys, en hun "License To Ill". Eenmaal je in de songs zelf duikt, valt al snel op hoezeer "Kamikaze" propvol leuke verwijzingen naar andere rappers zit. Nu ja, leuk is het verkeerde woord bij 'Em - hij kan als geen ander op spijkerharde wijze collega's naar de hoek dissen. Dubbel leuk werd het tussen ons (Bram en ik) toen Slim Shady in enkele tracks de snoepjes van het moment, de mumble rappers, aanpakte. Drake blijft nog enigszins buiten schot (al is er een vage verwijzing naar de man), maar Lil Pump, Lil Yachty en Lil Xan en Migos krijgen er stevig van langs.

"Kamikaze" is niet overal even sterk en duurt - een oud zeer bij hiphop - te lang. Maar er zijn genoeg mokerslagen van songs om aan te tonen dat de Meester terug is. En hoe.

Labels: , ,

2 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/vgoqsq

6:24 AM  
Blogger zinnerboy said...

Not my cup of apple ice tea...Tijd om zoonlief te introduceren tot uw blog.

7:31 AM  

Post a Comment

<< Home