Monday, March 19, 2018

TVDW 18/03/2018 - Vertical Horizon - Lighthouse (2018)


Gek hoe sommige releases van de laatste jaren zich steeds weer een weg naar voren banen. Albums die misschien achteraan je eindejaarstoptien bengelden, maar intussen de favorieten van weleer voorbijgestoken hebben. De twee laatste van Turin Brakes zijn zo'n platen. Net als die van Hot Chip-zijproject The 2 Bears. Of die "1989" van Ryan Adams. Of "Wincing the night away" (oké die is al wat ouder) van The Shins. Brandon Flowers met zijn twee soloplaten en "Dear Science" van TV on the Radio zijn nog voorbeelden. Ook "Echoes from the underground" van Vertical Horizon hoort daar bij. Uit 2013 alweer - en de afgelopen jaren vroeg ik me wel eens af wanneer de groep uit Washington DC met een vervolg zouden komen.

Nu dus. "The lost mile" is enkele weken uit en heeft al makkelijk een tiental draaibeurten gekregen op mijn iPhone. Ja, voor mijn doen is dat al érg veel. De nieuwe plaat is een pak minder stevig dan die "Echoes..." (waarop Rush-drummer Neil Peart nog te gast was); de klemtoon ligt op malse, breed uitwaaiende synths en minder op gitaarsolo's. Vertical Horizon is een groep uit de post-grunge en college rock, die ooit in één bed kon liggen met Everclear en Third Eye Blind, maar intussen meer opgeschoven is naar een mix van prog rock en pop. Luister naar de voorbeeldig opgebouwde 6,5 minuten durende tvdw. Wat een machtig, machtig, machtig nummer. Eentje dat meteen de concurrentie van deze week (The Dream Syndicate, John Martyn, Phil Manzanera et j'en passe) naar de achtergrond dreef.

Labels:

2 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/db32pw

5:34 AM  
Blogger zinnerboy said...

Het refrein doet me aan een andere song denken (maar ik kan er maar niet opkomen...). Voor mijn gevoel staan er zelfs nog betere nummers op die (ondertussen beluisterde)CD. Jammer van die onnozele groepsnaam. Rond vierkant ware beter geweest.

1:16 AM  

Post a Comment

<< Home