Monday, November 14, 2016

TVDW 13/11/2016 - L.T.D. - Material Things (1977)


Samen op vinyljacht gaan met neef Frank, 't is een van mijn favoriete bezigheden - en het is niet de eerste keer dat het een tvdw oplevert. Laatste keer, in Sint-Niklaas een week geleden, tekende zich wel een tendens af. Zo leerde een snel rondje langs de standhouders dat de tijd van Gouden Zaakjes wel voorbij lijkt. Iedereen zit op discogs en kent de waarde van het zwarte goud. Een koopje links of rechts kan dus niet meer, integendeel: veel van de platen die ik op de beurs voor 7, 10 of 15 euro geprijsd zie, heb ik eerder al voor 1 of 2 euro soldaat gemaakt. Schrale oogst dus in Sint-Niklaas: naar huis met eentje van The Emotions (in een productie van EWF's Maurice White - jawel!) en "Something To Love", mijn eerste L.T.D.-plaat, voor drie euro.

Ik heb altijd al een boon gehad voor LTD, een typische zwarte seventiesgroep die net als EWF en Commodores mooi balanceerde op die grens tussen soul, funk en disco. Met Jeffrey Osborne in de rangen hadden ze daarenboven een geweldige zanger. De rest van de week kreeg "Something To Love" de nodige draaibeurten, net als de eerste twee solo-platen van Osborne, die al langer (en voor een habbekrats) in mijn bezit zijn. Die solo-albums kregen een lekkere productie mee van George Duke, iemand die net als Quincy Jones een verleden heeft in de jazz - en dat hoor je ook in zijn productiewerk.

Als tvdw had ik voor een van de Osborne-tracks kunnen kiezen; de geweldige soulballad On the Wings of love bijvoorbeeld, of Stay With Me Tonight, een song waarop zelfs Brian May (!) een gitaarsolo geeft. Maar ik schakel toch maar even terug naar LTD (nog een tendens: de grote hoeveel 'zwarte muziek' uit de seventies, die tegenwoordig met tvdw's gaat lopen). Niet met het gekende, funky Back in love again, wel met het al even funky Material Things, sluitstuk van "Something To Love".

Labels: ,

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/to5fm2

7:56 AM  

Post a Comment

<< Home