Monday, September 26, 2016

TVDW 25/09/2016 - The Butts Band - Sweet Danger (1974)


Tja, wat doe je dan als je zanger plots doodligt in een badkuip in Parijs? En als die zanger Jim Morrison heet? Dan start je gewoon een nieuw groepje, toch? Het is wat Robbie Krieger (links op de foto) en John Densmore, resp. gitarist en drummer van The Doors, deden. Ze bedachten, nadat ze samen met Manzarek nog twee Doors-platen zonder Morrison hadden uitgebracht, de wat rare naam The Butts Band, wat in 1974 een fijne debuutplaat opleverde. Een aardige, laidback variant op southern rock, reggae en blanke soul. Maar neen, het was vanzelfsprekend geen Doors. Dus de plaat zonk al snel weg in anonimiteit - net als, na nog een tweede plaat, de groep zelf.

Enkele weken terug kreeg ik een pakketje in de brievenbus, met daarin die debuutplaat van The Butts Band. Opgestuurd door Joan & Sean uit Utah, twee van mijn Instagram-muziekvriendjes die wisten dat ik naar dat schijfje op zoek was. In de liner notes lees ik trouwens dat de bassist in deze band - zoals bekend had The Doors geen bassist in de rangen, die functie werd waargenomen door het pedalenwerk van organist Ray Manzarek - Phil Chen was. Phil Chen! De Jamaicaan die speelt op enkele dikke hits van Rod Stewart, maar ook te gast is op het Starfleet Project van Brian May en Eddie Van Halen!

Trouwens, geen Jayhawks-tvdw deze week, al hield ik er in aanloop naar het concert in De Roma wel rekening mee. Maar neen, het concert viel me wat tegen. Had ik er een tvdw uit moeten wringen, zou het Two Hearts - uit "Tomorrow The Green Grass" - zijn geworden. Over het algemeen kon het optreden me echter maar matig boeien. Weinig bezieling, geen interactie en zelfs een zekere koelte op het podium, een hobbelige setlist...


Labels: , ,

3 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/z08hov

10:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

Phil Chen : ook op Blow by Blow van Jeff Beck

2:51 PM  
Anonymous Anonymous said...

ja maar die plaat heb ik niet

4:15 AM  

Post a Comment

<< Home