Monday, May 12, 2014

TVDW 11/05/2014 - Eno / Hyde - The Satellites (2014)

Deze week nog met aandacht geluisterd naar "More Songs About Buildings and Food". Misschien wel de meest spaarzame plaat uit de Talking Heads-cataloog, maar wel eentje die nog steeds fris klinkt; mede dankzij producer van dienst Brian Eno.

Eno's pure solowerk,  de ambientplaten waarmee hij in de jaren zeventig geschiedenis schreef, hebben me nooit echt weten te bekoren, maar als - haast letterlijk - klankbord bij anderen, levert hij natuurlijk prachtig werk. Ik denk maar aan de samenwerkingen met John Cale ("Wrong Way Up" blijft een geweldig album), David Byrne, U2, Roxy Music en Bowie.

Van nieuwe partner-in-crime Karl Hyde van Underworld had ik tot op heden niets in huis, maar mijn interesse was wel gewekt. Het resultaat van de kruisbestuiving tussen klankenkunstenaar Eno en big beats generator Hyde, "Someday World", doet me erg denken aan die "Wrong Way Up"-plaat. Dezelfde gelaagdheid, dezelfde soort van groove, dezelfde variant op wat we als high brow pop kunnen omschrijven. Boeiend, alleszins.

Labels: , , , , , ,

1 Comments:

Blogger Koop said...

http://www.sendspace.com/file/o0c7vc

6:42 AM  

Post a Comment

<< Home