Monday, February 25, 2013

TVDW 24/02/2013 - The Fixx - Beautiful Friction (2012)

Op kousevoeten. Op een diefje. Die van The Fixx hebben toch maar mooi een tvdw weggekaapt. Voor de voeten van Jamie Lidell, waarvan ik dacht dat hij met zijn nieuwe plaat beslist een tvdw zou scoren. Niet dus. Wat een tegenvaller die Lidell-plaat, volgestouwd met effectjes, vervormde drums en synths, vocale filtertjes allerhande. Druk druk druk... Al een even grote teleurstelling als de nieuwe eels (wil iemand van de heren recensenten eens eerlijk zijn en zeggen dat eels zichzelf al veel te lang aan het herhalen is, please?).

Dus gaat de tvdw, tot mijn eigen verbazing, naar het tweede album dat ik deze week beluisterde. Van The Fixx, 'n groepje dat ik zelfs in de jaren tachtig eigenlijk nauwelijks volgde - maar dat vorig jaar aangestipt werd door Bart tijdens diens sonarreeks (uitleg hierover: zie de tvdw van Guillemots van een tijd terug). Dus toch maar eens uit nieuwsgierigheid die soort van comebackplaat van The Fixx een kans geven. En kijk, dat titelnummer, dat wist me toch meteen te charmeren. Donker en sfeervol zoals ook The Comsat Angels zaliger dat konden. Google leerde me gisteren trouwens dat de gitarist van The Fixx niet van de minsten is: Jamie West-Oram was een van de steunpilaren op die memorabele Private Dancer-plaat van Tina Turner. Hij schreef mee aan het openingsnummer I might have been queen, en verzorgde ook de licks op Better Be Good To Me.

Labels: , , , ,

3 Comments:

Blogger Koop said...

http://www.sendspace.com/file/1idu25

1:23 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Mooie keuze - geslaagde comeback trouwens.

2:03 AM  
Blogger Shamrockske said...

Vernieuwend is de nieuwe Eels niet, maar ze is verre van slecht.

1:07 AM  

Post a Comment

<< Home