Tuesday, December 01, 2020

TVDW 29/11/2020 - Redbone - Fais-Do (1972)

 

Ken jij veel indianen - of moet ik zeggen Native Americans? - in de rock en pop? Ja, er was de door Jackson Browne ondersteunde John Trudell en diens kleine hit Rockin' the Res. Maar verder? Redbone natuurlijk, maar eerlijk gezegd had ik dat groepje steeds bij de novelty ondergebracht, op basis van hun nogal gimmickachtige nummers Witch Queen of New Orleans en We Were All Wounded At Wounded Knee. Ik heb die twee nummers altijd net iets te kitscherig gevonden om er echt van te kunnen genieten.

Tot ik voorbije week een zestal platen van Redbone kreeg en toch verbaasd stond te kijken van de kwaliteit. Cajun funk with a touch of latin soul, zo omschrijft iemand op het internet het en dat is niet eens zo ver van de waarheid. De groep kwam uit San Francisco en had een broederpaar, Pat en Loly Vegas, als voornaamste songschrijvers (zoek op Youtube Robot Walk op, een leuk nummertje dat ze al in 1964 schreven). Ik wou eigenlijk Come And Get Your Love tot tvdw bombarderen, een van hun meest mainstream songs en eentje waarvan ik niet wist dat het van hen was. Het was in 1974 blijkbaar de grootste hit van het jaar in Amerika. Maar toen hoorde ik het catchy, gekke Fais-Do. Het lijkt wel een samenraapsel van Kool & the Gang's Jungle Boogie (in de strofes) en Sly & the Family Stone's Dance to the Music (in het refrein).

Labels:

4 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=HkRlLVcKGrc

2:18 PM  
Blogger Dday said...

Nummer 6 geweest in Nederlandse Top 40 !
https://www.top40.nl/redbone/redbone-fais-do-2565

12:23 AM  
Blogger zinnerboy said...

Nooit geweten dat één van die mannen Lolly Vegas heette... Een memorabel wistjedatje !

12:22 AM  
Blogger Koop said...

wie had gedacht dat het een hit was in Holland? ik alleszins niet - maar was toen ook nog net te jong om naar Toppop te kijken.

12:47 PM  

Post a Comment

<< Home