Monday, August 26, 2024

TVDW 24/08/2024 - Lime - Help Yourself (1982)

 

TVDW 1024. Niet dat ik er lang bij stilsta, maar na 19 jaar met deze blog bezig te zijn,weet ik nog steeds niet wie 'm zoal leest. Maar sinds vorige week heb ik toch er toch nét iets meer een idee van. 

Ann C blijkt immers sinds enkele jaren een trouwe lezer. Via via zocht ze contact, 'omdat ze nog wat platen had liggen' en, op basis van mijn schrijfsels, dacht dat ik de geknipte persoon was om ze aan te verpatsen. En of ik blij was dat ik de (korte) verplaatsing deed! Niet enkel had ze een erg fijne verzameling, haar albums waren bovendien nog stuk voor stuk in uit-ste-ken-de staat. Resultaat: na een aangename babbel was ik een kleine honderd platen rijker, waaronder er ongetwijfeld de volgende weken nog wel enkele een tvdw kunnen opleveren. 

Wat bij Ann tot mijn verbazing tussen haar collectie zat, waren de eerste zes (!) platen van Lime. Dat er begin jaren tachtig toch iets speciaals in het water van Montreal moet hebben gezeten, bewijst naast Gino Soccio ook Lime. Lime bestond uit het duo Denis en Denise LePage, waarbij de eerste zorgde voor een grofkorrelig zwaar stemgeluid en de tweede voor een ijl, schriel piepstemmetje. Een beetje de Mouth & McNeal van de synthpop, quoi. Op hun platen (steeds met consequent artwork met heftige fluokleuren) veel syncopated, Moroder-geïnspireerde synths en soms tenenkrullend simpele lyrics. Maar ook vaak straffe intro's en breaks - tenminste als je van dit soort ultra kitscherige disco houdt. Zoals...moi!

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home