Monday, April 27, 2020

TVDW 26/04/2020 - Rao Kyao - Fado Victoria (1983)


Als een grote wasmand vol met 'naakte' vinylplaten krijgt (zonder hoes dus) is het altijd spannend te zien wat de oogst zoal oplevert. In dit geval waren er tussen de pakweg honderd platen weinig die onbekrast én interessant genoeg waren. Ik pikte er een tiental uit die ik, na een zeepsop behandeling, een draaibeurt gaf. Een maxi van Nacht Und Nebel, iets van Jerry Lee Lewis, zelfs een van mijn eerste kennismakingen met hardrock, de compilatie Double Hard, zat er naakt tussen. Maar de grootste verrassing was toch een artiest op het Mercury-label met de intrigerende naam Rao Kyao.

Bleek meteen dat ik niets van Portugese muziek ken. Rao Kyao is immers een instituut in Portugal en met name "Fado Bailado", de plaat waaruit de tvdw komt, is een klassieker, zo leerde ik. Kyao, een saxofonist en dwarsfluitist (bestaat dat woord?), mixt er jazz en fado. Het resultaat is een wonderlijke ontdekking.

Labels:

2 Comments:

Blogger Koop said...

hele plaat is te vinden op spotify

3:06 AM  
Anonymous zinnerboy said...

Mooi !

1:39 AM  

Post a Comment

<< Home