Wednesday, April 19, 2017

TVDW 16/04/2017 - J. Geils Band - Flamethrower (1981)


Als ik een lijstje moet maken van artiesten die mijn muzikale smaak het meest beïnvloedden, is hij er waarschijnlijk wel bij. J. Geils mocht dan al, hoe cool hij er met leren jack (tweede van links op de foto) ook uitzag, in de schaduw staan van showbeest Peter Wolf, hij gaf eind jaren zestig wel zijn naam aan wat toen nog de J. Geils Blues Band heette.

Alsof het gisteren was, herinner ik me het moment dat ik Flamethrower hoorde op de radio. Ik dacht meteen impulsief: dat album "Freeze Frame" moet ik kopen. Toen enkele weken na de aanschaf de single Centerfold ontplofte en JGB plots overal opdook, leek het wel alsof ik eigenhandig de band ontdekt had in België. In de daaropvolgende jaren maakte ik er een erezaak van om de hele discografie van de groep bij elkaar te zoeken. Iets wat aanvankelijk niet zo makkelijk was, gezien de vele platen van voor Freeze Frame in Europa nauwelijks bekend waren. Zo leerde ik trouwens ook dat Freeze Frame - en beslist de poppy single Centerfold - niet representatief was voor de groep (- net zomin als Owner of a Lonely Heart dat bijvoorbeeld voor Yes is). Neen, hun echte kracht lag in rhythm & blues, die wat vunzige, zweterige variant van de blues, waarin the J. Geils Band van niemand lessen moest krijgen.

Het strafst kwam hun potje R&B tot het kookpunt op de twee liveplaten "Blow your face out" en "Full House". Maar de tvdw, die moet in de week dat J. Geils het leven liet natuurlijk gaan naar die allereerste kennismaking, Flamethrower. Het is het meest 'zwarte' nummer van Freeze Frame, met invloeden uit funk en hiphop, en het toont aan welke richting Peter Wolf na de split, volgend op het succes van de plaat, zou uitgaan op diens solodebuut "Lights Out".

Labels:

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.sendspace.com/file/3lmtk4

12:41 PM  

Post a Comment

<< Home