Monday, June 05, 2023

TVDW 04/06/20223 - Walter Wanderley - Labareda (1962)

 

TVDW 960. Ik draai mijn vinylplaatjes thuis. Mijn publiek bestaat uit mezelf, soms vrouw en kinderen, het occasionele bezoek van vrienden. Leuk. Leuk genoeg.

Soms echter wordt het nog wat leuker. Als je mag DJ spelen. De plaatjes zorgvuldig selecteren, de setlist afwegen, de songs horen weerklinken door  grote luidsprekers, het plezier van een mengpaneel en goede draaitafels. Of dat dan voor een groot publiek is of niet, doet er eigenlijk niet zo toe. Het is een manier om met muziek bezig te zijn, om je platencollectie te laten renderen.

Afgelopen zaterdag had ik dat voorrecht nog eens, in café-platenzaak Djingel Djangel. De lijstjesman in mij voegt graag de setlist toe, inclusief de tvdw - die al bij voorbaat vaststond. Een week geleden kocht ik in datzelfde Djingel Djangel immers mijn eerste plaat van Walter Wanderley. Jarenlang een onbekende naam voor me, tot ik na het overlijden van mijn vader - nu bijna tien jaar geleden - een papiertje in een oude portemonnee vond, met in zijn kenmerkend handschrift een korte lijst met albums. Een ervan was van Walter Wanderley. Geen idee waarom dat lijstje, over de grens van leven en dood, in mijn handen kwam, en de namen van de albums kon ik niet terugvinden in de platencollectie van mijn vader. Hij kwam er dus, om een of andere reden, nooit toe om die platen te kopen. Daarom doe ik dat. Van Al Hirt en Jimmy Smith, die ook op dat lijstje stonden, had ik inmiddels al wel wat. Nu kwam Wanderley erbij, een Braziliaans die heerlijke samba- en bossadeuntjes uit zijn Hammond-orgel tovert. Als kleine knipoog naar mijn papa verdiende hij een plaats in de setlist.

1. Astrud Gilberto - Gingele / 2. Walter Wanderley - Labareda / 3. Sergio Mendes & Brasil '66 - Viajero De Dia (Daytripper) / 4. Working Week - Venceremos (12") / 5. Coleman Hawkins - O Pato / 6. José Feliciano - Wild World / 7. Ramses Lewis - Habanera (Bizet: Carmen) / 8. Rhythm Heritage - Baretta's Theme / 9. Sammy Davis Jr. - Spinning Wheel / 10. Gordon Lightfoot - Sundown / 11. JJ Cale - Soulin' / 12. Steve Miller Band - Swingtown / 13. Tina Turner - Whole Lotta Love / 14. Soul Survivors - Expressway to your Heart / 15. Blues Brothers - Going Back to Miami / 16. Jean Knight - Mr. Big Stuff / 17. James Brown - I'm a greedy man (pts.1 & 2) / 18. J. Geils Band - Believe in Me / 19. King Curtis - Memphis Soul Stew / 20. Spencer Davis Group - Trampoline / 21. Osibisa - Akwaaba / 22. Santana - Evil Ways / 23. The Road - She's Not There / 24. Robert Palmer - Sneakin' Sally Through the Alley / 25. Robert Cray Band - So Many Women So Little Time / 26. Stanley Turrentine - Boogie On Reggae Woman / 27. Stevie Wonder - You Haven't Done Nothing / 28. Sly & The Family Stone - A Family Affair / 29. Monty Alexander - Ripe Banana / 30. Gwen Guthrie - Is this love? / 31. Bob Marley & the Wailers - Come in from the cold / 32. Gilberto Gil - Aquele Abraco / 33. Peret - Borriquito / 34. André Brasseur - Special 230 / 35. Al Hirt - Sugar Lips / 36. Dave Brubeck - Unsquare Dance / 37. Eddie Harris - Listen Here / 38. Kinkina - Jungle Fever (original mix) / 39. Mink DeVille - Slow Drain / 40. Serge Gainsbourg - Bana Basadi Balalo / 41. Jack Ary - Mange des Tomates / 42. Sly & Robbie - Boops / 43. Raffaella Carra - Fiesta / 44. Hamilton Bohannon - Cut Loose / 45. Prince - Dirty Mind / 46. Blancmange - Feel Me


Labels:

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=dGMGsPxKdC4

4:24 AM  

Post a Comment

<< Home