Friday, October 02, 2020

TVDW 27/09/2020 - Big Star - O My Soul (1974)

 

Er zijn van die groepen die iconisch zijn zonder ooit veel rimpels te hebben gemaakt in de grote zee van de popmuziek. Groepen die slag om slinger genamedropt worden, zonder iets te hebben dat zelfs maar vaagweg lijkt op een hit. Big Star is zo'n groep. Ja oké, de zanger van Big Star had, voor hij met zijn band begon, wel al een hit op zijn cv. Een grote zelfs:  Alex Chilton zong The Letter toen hij als zestienjarige bij The Box Tops zat. Maar hij schreef dat nummer niet. Zijn songschrijverstalent kwam pas echt naar boven in Big Star, een trio dat qua power en invloed en reputatie vergelijkbaar is met wat The Police later zou doen - met dit verschil dat The Police er bakken geld en wereldhits mee oogsten. 

Niet dat Big Star zich inhield met postpunk en blanke reggae, natuurlijk, versta me niet verkeerd. Big Star legde de grondslag voor gitaargedreven powerpop, met invloeden uit blanke soul en jingle jangle psychedelica. De groep is als het ware de missing link tussen The Byrds en Cheap Trick. Persoonlijk hoor ik ook heel wat Big Star terug in wat Steve Wynn en Matthew Sweet later zouden doen. En natuurlijk in The Replacements, dat heerlijke groepje dat zelfs een song zou noemen naar frontman Alex Chilton.

Dit alles maar omdat ik wat tijd heb om over muziek te lullen EN omdat ik sinds kort "Radio City" in mijn bezit heb, de tweede plaat van Big Star. Een tvdw kon dan ook niet langer uitblijven.

Labels: ,

1 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=Pbnekl_rE-8

8:37 AM  

Post a Comment

<< Home