Sunday, November 28, 2021

TVDW 28/11/2021 - Golden Earring - Weekend Love (1979)

 

Moeilijk voor te stellen nu België, nu ja Vlaanderen, al een paar decennia rockgroepen heeft die minstens even internationaal klinken dan die in Nederland, maar in de jaren zeventig en tachtig waren het toch de Nederlanders die erin slaagden al eens potten te breken in bijvoorbeeld Amerika. We keken in die tijd allemaal op naar Golden Earring, het toonbeeld van cool. Ze hadden de songs, de attitude, de looks. Ik weet nog goed hoe gek ik was van Twilight Zone, het hoorde bij de tien eerste singletjes die ik kocht. Vooral dan die geweldige break was pure genius: "When the bullet hits the... bone" - en dan boem paukenslag, die voortdenderende bass als intro op die messcherpe gitaarsolo van George Kooymans.

Toen zowat twee jaar terug A.L.S. vastgesteld werd bij diezelfde Kooymans, bleek dat zoals bekend het plotse eind van de band. Vorige week bekeek ik een uitgebreide tweedelige documentaire over de groep en haalde nadien wat platen en cd's van hen van onder het stof. Hoog tijd om hen met een tvdw te bedenken. Weekend Love is een logische keuze: het is altijd een van mijn absolute favorieten van Golden Earring geweest. Het was destijds de song die hen uit de crisis haalde en zo de weg vrijmaakte voor de Dick Maas videoclips en de latere hits.

 

 

Labels:

2 Comments:

Blogger Koop said...

https://www.youtube.com/watch?v=jhzzeqY7vWs

12:07 PM  
Anonymous zinnerboy said...

Volg ik al héééél lang - vanaf de 1e dubbele live van 1977 die volstaat met lang uitgesponnen nummers (eindeloze, epische gitaarsolo's...)- dit luchtig popnummer was een beetje een stijlbreuk met hun vorig werk, maar klinkt nog altijd zeer fris. Fantastische band.

3:29 AM  

Post a Comment

<< Home