Tuesday, December 04, 2007

TVDW 09/12/2007 - Jeb Loy Nichols - After november (2007)



Vandaag wordt Hanne 3. Hip hip hoi. Wel grappig dat ze alsmaar meer haar grote broer en grote zus imiteert. Zo gebeurt het sinds enkele weken dat ze plots, bij het horen van om het even welk liedje, op een doodernstige toon opmerkt: "Papa, dat is mijn lievelingsliedje."
Hierover gesproken: time for the votes, wat zijn voor mij de lievelingsplaten van 2007? Enige twee criteria zijn de twee meest logische: heb ik de cd's het afgelopen jaar veel beluisterd - en heb ik er veel plezier aan beleefd?
Het verdict:

01. The Shins - Wincing the night away. Gouden popmelodieën met een indierock-randje; wat mij betreft de revelatie van het jaar.

02. Tragically Hip - World Container. De heropstanding van de doodgewaande Lazarus. Mochten we al in slaap gewiegd zijn, herbevestigt deze plaat (alsook het weergaloze concert in de AB) het geloof in de gitaarrock.

03. Patrick Wolf - The Magic Position. Arty rock avec un soupçon de cabaret, pretentieus maar nooit vervelend.

04. Tom McRae - King of Cards. Concert in Koninklijk Circus was nog beter dan de cd, maar bij momenten is dit nog steeds een kippenvelplaat.

05. Ania - Kilka historii na ten sam temat. Grootste verrassing: lichtvoetige bossa nova, frisse loungy pop en Braziliaanse vibes komende uit... Polen.

06. Mika - Life in Cartoon Motion. Met voorsprong de artiest die voor het meeste huiselijke plezier zorgde; het concert bewees daarenboven dat we hier met een "blijvertje" te maken hebben.

07. Josh Haden - Devoted. Heerlijk eenvormig, onopdringerig laatavondliefdesplaatje.

08. Krista Detor - Cover their eyes. Onbekend maakt onbemind, ook al verdient deze straffe songschrijfster een plaatsje tussen Vega, Mitchell en Amos.

09. Jeb Loy Nichols - Days are mighty. Roestbruine hoes en dito muziek. Folky rootsy stuff waarvan het haardvuur spontaan gaat ontbranden.

10. Michel Bisceglia - Inner You: beste jazzmoment van het jaar, en dan nog van eigen bodem. Fijne, transparante onthaastplaat.

en verder: erg veel teruggeschakeld en zo spullen uit de sixties, seventies en eighties ontdekt op de ipod. Maar qua 2007 oogst onthou ik ook leuke nieuw werk van Ben Westbeech, Lucky Soul, Steve Earle, Eagles, Annie Lennox, Machine Head, Crowded House, Stephan Eicher, Buffalo Tom, Simply Red, Chaka Khan, Calvin Harris, Warren Zevon ('Preludes - Rare and unreleased recordings') en Ryan Adams. Leuk mash-up werk bij Flying White Dots (tracks te downloaden via 's mans myspace). En ook genoten van de chill out Dreamtime Departures, op dreamtimemix.blogspot.com. Singles: kortetermijngeheugen wat dit betreft, maar ik onthou uit het laatste kwartaal straf popwerk van Gabriel Rios, Robyn en Mattafix. En tenslotte: fijn dat ik demo's van ZIN (www.zinmusic.be) in avant-première mocht beluisteren - good stuff van eigen bodem.

Hieraan gekoppeld nog wat zijlingse uitstapjes in de populaire cultuur:
Concerten waarvan ik genoot: o.a. Stephan Eicher, Tom McRae, The Datsuns, Joan Armatrading, Tragically Hip, Koop, SundaySoulSquad, Mika, Danny & Dusty, Police, de ochtendorkesten van DeFilharmonie en de programmatie @ DuvelBlues, LeffingeLeuren en Cactus.
Boeken: Julian Barnes, Jay McInerney, Alberto Moravia, Philip Roth, Houellebecq en Nabokov en (auto-)biografieën van Clapton en Weller.
Film: niet in de bioscoop geraakt, maar qua dvd-plezier was er o.a. V for Vendetta, The Three Burials, Adaptation en David Gilmour Live @ the Royal Albert Hall. En ik was zo gelukkig als een kind om voor één euro de videocassette van een van mijn all time favorites, Three Kings, op de kop te tikken.
Toneel: helaas nauwelijks, moet in 2008 beter. Gelukkig was "Geschiedenis van de wereld in 10 1/2 hoofdstukken" @ de Bourla erg memorabel.

Oh ja, de tvdw is de tweede dit jaar voor Jeb. Lijkt het gepaste eindejaarsplaatje, zowel qua tekst als qua sfeer. Je vindt 'm net als twaalf andere songs uit mijn Best Of lijstje in één zipfile, in de comments. Enjoy en laat een comment achter!

Labels: , , , , , , , , , , , , , , ,

4 Comments:

Blogger Koop said...

http://www.sendspace.com/file/lnixhy

8:42 AM  
Blogger zinnerboy said...

Haha, eindejaarslijstjes... Ik ben er dol op, zeker als er nogal wat tussen staat dat mij geheel onbekend is. Juist spijtig dat ik die zipfile niet kan openen. Maar ik zal de muziek wel op een andere manier vinden.

Mijn persoonlijke top 3 van het voorbije jaar.

1. Nick Drake ‘Family tree” - een verzameling thuis- en prille studio-opnamen. Intens, ontroerend en zo intiem dat de muziek bijna tastbaar wordt. Deze CD levert de ware definitie van het begrip authenticiteit.
2. Neil Young “Live at Massey Hall 1971” – een artiest op de absolute top van zijn kunnen, gans alleen met zijn piano, zijn gitaar en een onwaarschijnlijk kristalheldere stem.
3. Kings of Leon “Because of the times” – tijdloze rocksongs met een southern kantje, verpakt in een ongewoon pure sound.

8:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ik ken van dit lijstje alleen 3 en 10 en natuurlijk 2.

Maar die jazzpianist Michel B. is wel een opvallende naam op je lijstje ! Misschien valt hij je op omdat hij ook een Limburger is ? Er is zoveel jazztalent in Belgie. Awesome !

P. Leno

1:37 PM  
Blogger DeLa said...

Ja, 't is al februari, rijkelijk laat voor een comment. Ik heb natuurlijk de tracks beluisterd - zoals ALTIJD - maar dacht toen onze Koop heeft het weer een beetje zitten, Jeb Loy Nichols, knetterteen beetje té hard, dat haardvuur. Maar dan zitten we op een onbewaakte februariavond nog wat te tikken op de computer met iTunes op een of andere shuffle en dan ga je plots alt-tabben om te kijken van wie dat mooie nummer is. We geven graag onze vooroordelen op. '25 years too late' is heel sterk. 'After November' werkt heel goed in een stil huis, kamerbrede stereo.
Michel Bisceglia Vinden we top. Meteen album gekocht.

1:59 PM  

Post a Comment

<< Home